FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Får mellan 10-20 mail om dagen från samma adress som inne håller liknande detta amil:
"Hej! Min son visade mig denna skärmsläckare som jag misstänker kan bryta mot lagen om hets mot folkgrupp. Eftersom du är verksam som jurist, så vore jag tacksam för en fackmans syn på saken. Tack på förhand. " Bifogat är en fil. Antar att det är något virus men mitt virus program (norton) säger inte ifrån, men slänger allihop direkt så borde inte vara några problem hoppas jag. Dock är det fruktansvärt irriterande att få alla dessa mail i jämna strömmar. Har flera gånger mailat tillbaka och sagt till dem att de bör ta bort sitt virus alternativt sluta spamma mig. Mailen komemr från ett större företag som de flesta av oss trolgen känner till men jag ska inte berätta vilka - hör inte till ämnet. Förslag på vad jag ska göra för att få stop på eländet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kollade precis lite närmare och det ser ut som det skickas från Telias servrar. Ska jag kontakta Telia om det, isåfall vet någon vart på telia jag ska vända mig?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Är det från Telias workstations är det ju klokt att kontakta dem. Men är det från vanliga Teliakunder är det dom som har virus på sina datorer, man tycker ju då att Telia borde ha något filter som filtrerar bort mail med sådana där kända virus som går genom deras mailservrar, att kontakta dem ger väl inte så mycket skulle jag gissa på...
ett tips jag har till dig är att _aldrig_ publicera din mail på någon webbsida eller forum eller något. Om folk ska kontakta dig får dom göra det via ett formulär. vissa Mailvirus/Maskar funkar nämligen så att dom söker igenom cachade filer från internet explorer efter mailadresser. Så om någon har besökt din sida har dom ju din adress sparad på hårddisken Jens
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
VIP
|
Vet inte vad du använder för e-postprogram/webbmail men du bör kunna ställa in så att du inte tar emot mail från en viss e-postadress.
Telias abuseavdeling finnes vid behov på denna adress: http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred...&CID=-536904674 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Verkar komma från någon av telias kunder tyvärr. Skickade till deras abuse men tror som du att de skiter i det helt.
Vet att många virus/maskar fungerar på detta sätt men jag föredrar i många fall personligen kontakt via e-post adresser än formulär då jag tycker formulär ofta blir opersonliga och känns stela. Kan ju dock "kryptera" koden på sina hemsidor för att hålla maskarna borta, då de läser av källkoden och inte sidorna som de ser ut finns det ett flertal tekniker för att koda om sin HTML kod i krypterad kod utan att för dens skull inte fungera på färre datorer. Vet dock inte hur det är med prestandan, om de laddas långsammare ellerl iknande, någon som vet? Iafall är det ett sätt att gå runt problemet med mail på sina webbsidor. Lite off-topic men ändå... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hosta er mailserver hos fsdata(.se) och aktivera deras antivirusskydd... har fått typ 3 virus på ett halvår på ett konto som mottager cirka 60 mail om dagen, hyfsat bra om ni frågar mig
![]() Mvh, Tobias
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Det slutade med att jag har nu endast ett konto kvar utanför mina servrar, just på FSdata, just för min thomas @ *****.com mailadress som är den enda jag använder och dessutom just av den anledningen du beskriver. Just antivirus funktionen är kanon och väl värt pengarna om man är beroende av problemfri email! WN
![]() |
Svara |
|
|