Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad behöver man tänka på? Domän, DNS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-17, 01:19 #1
bQn bQn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
bQn bQn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Hej allihopa!

Jag har sökt runt här och försökt hitta svar på mina frågor men tyvärr inte lyckats som jag velat. Jag har redan sökt på sökord som DNS,domännamn. Mer kommer jag faktiskt inte på vad mer jag ska söka på!

Det jag behöver hjälp med är att veta vad man behöver tänka på när det gäller registrering av domännman hos ett "dns-hotell?" / webbhotell.

Vad ska man förvänta sig?
Ska man förvänta sig att få t.ex. redirect av mail?
Kunna redirecta subdomäner som "blabla.miadress.se" elller "minadress.se/blabla"

Är det något som brukar vara standard eller är det vanligt att betala extra för en sån tjänst?

Hur ofta händer det egentligen att man registrerar ett domän och sen märker att företaget som man registrerat det hos har tagit det på sitt eget namn? (Finns det inget sätt att äga ett domän helt och hållet och få tillgång till ALLA funktioner?)

Hur många dns-providers erbjuder någon form av DNS UPDATER (ifall man vill att ett domän ska uppdateras mot på en dator med dynamisk ip-adress)?

Vad är pekningar?

Vad gör det för skillnad om den pekas mot dns1.com eller dns2.net? (Finns det någon skillnad?)

Sist men inte minst! Vad rekommenderar ni/ Har bra erfarenhet av?

Jag har tidigare prövat Loopia! Men blev inte hemskt glad när jag märkte att dom tog extra betalt för att jag ville ändra en av mina adresser.. (är det normalt?)

Psst! Jag vill mycket gärna ha domänet på det namnet jag registrerar det på, jag vill alltså undvika företag som registrera det på sina egna namn.

Många frågor

Hoppas på många svar
bQn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 13:38 #2
vidirs avatar
vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem
vidirs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hej!

Jag har några domäner på loopia, (köpta utan webbhotell) det går utmärkt att peka dom till det man själv vill, dvs om man har en server hemma så är det bara till att peka till si IP nummer,, eller till kompisens webbhotell med 2 st namservers (ns1.xxx.se och ns2.xxxx.se)

om du nu inte just behöver en .se adress kan du regga på godaddy.com, där har du samma service ex. pekning till en passagen sida mm. till samma låga pris.

PS! du kan gärna berätta mer vad du vill göra, kan du få en del tips här...
vidir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017