Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dala-annonser.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-11, 07:29 #1
NiGHTFiRE NiGHTFiRE är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem

Hejsan alla,
jag försökte skriva i Feedback forumet men hade inte tillgång till det så hoppas att detta är ett OK forum att skriva i.

Jag vill bara berätta lite om en av mina kunder och avråda er att arbeta för honom.

Jag skulle göra en väldigt simpel sida som blocket.se hade deadline till Sept. Men han höll hela tiden på att ge mig mer och mer arbete. Så självklart kunde jag inte göra klart det till dess. Sedan höll han på att ge mig jätte mycket arbete så slutade det med att jag har nu jobbat över 1000h.
Mitt i projektet hotade han mig. Det var något sådant här han sa: Om du inte g ör klart det här eller bedrar mig på något sätt så känner jag många i Fittja som gör väldigt mycket för 2.000kr.

Jag tänkte då är det bäst att jag gör klart det här osv, jag ville inte sluta programmera pga antalet timmar jag la ned på projektet.

Han skickade över 1.000kr för att jag skulle ladda upp allt på hans FTP så han kunde visa kunder.
Så jag laddade upp. Sedan blev det strul mellan oss när jag tyckte betalningen var alldeles för låg pga att han har gett mig mer jobb än vad det stod i hans beskrivning. Då sa jag att jag inte ville jobba för honom.
Och ger honom två alternativ.
1. Ge mig X kr så får du fixa en annan programmerare som gör klart alla små ändringar. ( Var 95% klar med allt. Resten var väldigt lätt men jag orkade verkligen inte med en sådan person ).
2. Ta bort alla filer från din server och hämta en annan programmerare som får börja på scratch. Jag behåller min monster summa på 1.000kr för mitt arbete.

Det slutar med att när jag ska ta bort alla filer från hans webbhotell så har han bytt ftp lösenord...

Så jag råder ALLA att inte jobba för honom. Han heter Robert Abcdefgh. ( Moderator kan ta bort namnet om ni tycker att det inte passar )

Och en fråga i slutet. Kan jag sälja den här koden till någon annan pga att jag verkligen behöver pengarna?

Tack för att ni la ner er tid på att läsa
David
NiGHTFiRE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 09:46 #2
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
1000h? det är 125 arbets dagar, dagar, 25 arbetsveckor, du skall ha ett par hundra tusen för det minst!

nu kanske det inte är 1000h men du borde skrivit ett avtal innan påbörjat jobb där det klart och tydligt står att du äger all kod till full betalning erhållits.

ett vanligt misstag man gör (jag har gjort det också) är att man inte skriver en tydlig specificerat på vad man skall göra när projektet börjar, sen skriver du allt som är specificerat och om de sedan vill ha ändringar så gör du dessa efter första avtalet är fullföljt i en version två av sajten, eller så skrivs ett nytt papper på ytterligare timmar och kostnad.

Om du inte har erhållit fullbetalning så anser jag att koden är din och om jag var du skulle jag sälja den igen, har du skrivit papper på att han äger koden du skrivit, annars är den inte hans kod anser jag.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 10:26 #3
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Sätt ALLTID upp en ordentlig spec på vad som ska göras om det är fastpris, alla förändringar utanför den här specen tar du betalt för per timme(detta ska också stå i avtalet och specen). Alternativt får du jobba på per timme från början, om kunden nu har svårt att bestämma sig.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 11:01 #4
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
JohnM JohnM är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Har du skickat faktura till han? Fifan 1000h. Kan dessa hjälpa dig tro? http://www.balticinkasso.com/
JohnM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:14 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Fattar inte, hur kan du arbeta 1000 timmar utan att ta betalt? Vad lever du på?

Måste vara febern för jag förstår inte riktigt frågan...

Du skrev:
Jag skulle göra en väldigt simpel sida som blocket.se hade deadline till Sept. Men han höll hela tiden på att ge mig mer och mer arbete. Så självklart kunde jag inte göra klart det till dess. Sedan höll han på att ge mig jätte mycket arbete så slutade det med att jag har nu jobbat över 1000h.

1. Vad har blocket med det hela att göra?
2. Vad är det som gör att du inte kan arbeta med två kunder samtidigt?

Han skickade över pengar och du laddade upp på ftp. Efter det kommer du på att du fått för lite pengar? Borde inte den tanken slagit dig tidigare...

Du skrev:
Och en fråga i slutet. Kan jag sälja den här koden till någon annan pga att jag verkligen behöver pengarna?

Bra fråga, vad kom ni överens om? Är det en lösning som bara beställaren skall ha tillgång till eller får du sälja den vidare efter det att projektet är slutfört? (projektet är ju inte slutfört, du avbröt ju).

/Mattias (har jag missförstått så ber jag om ursäkt)
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:49 #6
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
kontrakt, KONTRAKT, KONTRAKT!!!
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:39 #7
Medlem

Medlem

Oj oj. 100h skulle det vara.

Blocket har inget med det hela att göra. Det skulle bara vara en kopia av blocket. Han skickade ett felaktigt kontrakt så blev det alldrig av att han skickade ett ordentligt kontrakt så till slut glömde jag det.

Jag skulle få 1000:- när jag laddade upp på ftp:n eftersom han skulle vissa sina kunder. Sedan skulle jag självklart få mer.

I fortsättningen kommer jag skriva kontrakt på ALLT. Har verkligen INTE lust med detta igen. Man förlorar helvetes mycket pengar...
Oläst 2006-10-11, 18:51 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Skulle säga som så att du behöver lära dig att begränsa dina projekt.
Ett syfte, mätbara mål och ett tydligt resultat.

Men se det som lärpengar, du har ju fått bra erfarenheter från det hela.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 01:11 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag tycker du skall polisanmäla honom för hotet. Det låter som ett mycket grovt hot dessutom.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 07:46 #10
Medlem

Medlem

Mjo det kanske jag skulle göra. Får tänka på det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017