FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Undrar om en w3c validering hjälper sidan att komma högt upp i positionerna. Är det näst intill ett krav eller spelar det ingen roll? Är det bättre med strict html eller går de bra me transitional isåfall?
mvh Tim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt min uppfattning spelar det ingen eller mycket begränsad roll. Vad som däremot är viktigt är förhållandet kod/textinnehåll. Alltså: ha så lite kod i sidan som möjligt, använd stilmallar etc.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
ok, då ska ja jobba på stilmallarna lite då! Tack för tipset!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja och nej. Att sidan är w3c-validerad i sig berör i sökmotorerna något, men de läser strict html bättre än transitional om den är dåligt utformad då strict är striktare och har en tydligare struktur. Men jag håller med Niclas, använd korrekt kod, stilmallar, namnge länkar. Använd un-intrusive javascript...
Ju bättre kod, desto lättare förstår sökmotorerna dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kodmässigt får du välja vad fasen du vill, vad du än väljer blir jobbet gjort. Men en Strict doctype innebär en mindre specifikation att kontrollera mot, och webbläsare tenderar att konsekvent rendera Strict i Standard mode. Hur andra UAs faktiskt hanterar koden vågar jag inte uttala mig om. Hur som helst är själva kodvalet alltid underordnat hur du faktiskt skriver koden. Att skriva enligt specifikation är alltid önskvärt och i vissa fall kravmärkt. Men man kan faktiskt, och klara sig undan med i praktiken avvika helt från "w3c validering" och fortfarande ha en sökmotoroptimerad och tillgänglig hemsida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Sen är det ju även fullt möjligt att göra en sida som går igenom kontrollen hur bra som helst, men som ändå bryter mot allting som standarden står för.
T.ex. har jag sett vissa "proffessionella webbdesigners" som glatt suttit och pulat i Dreamweaver med absolut positionering, vilket lett till att t.ex. alla <h1>, <h2> osv har hamnat sist i kodet på sidorna, samt att styckena har hamnat i fel ordning. Det är ju kul att se sådan kod, men jag tror inte det är så bra för placeringarna på Google. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Google bryr sej egentligen inte alls om hur koden är skriven, människor gör fel, därför blir det fel i koden och därför struntar Google i det. Det viktiga med att se till att koden funkar ordentligt är att för stora fel helt enkelt kan hindra robotarna att spindla sidan ordentligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
tack så mycket för svaren! Är bara det att jag finns inte med på mitt huvudsökord på google, "fotoalbum". Känns inte så bra å tänkte att man kanske kunde fixa valideringen för de
![]() Är de nån idé att köpa sökoptimering av företag! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Som xpat sa, antingen köpa eller lära sig, det beror ju på din ambitionsnivå och tiden du har att lägga på det. Personligen föredrar jag att lära mig, men det är ju mest en tid och intressefråga.
Fotoalbum är inte ett av de lättare sökorden att hamna först på men knappast ett omöjligt mål. Jag tycker personligen du ska lära dig och göra det själv.. men det är min åsikt utan att egentligen känna dig. Mvh/ Niklas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|