Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

w3c validering - sökmotorperspektiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-09, 09:51 #1
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem
xsajts avatar

Undrar om en w3c validering hjälper sidan att komma högt upp i positionerna. Är det näst intill ett krav eller spelar det ingen roll? Är det bättre med strict html eller går de bra me transitional isåfall?

mvh Tim
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 09:58 #2
Niclas Niclas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Niclas Niclas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Enligt min uppfattning spelar det ingen eller mycket begränsad roll. Vad som däremot är viktigt är förhållandet kod/textinnehåll. Alltså: ha så lite kod i sidan som möjligt, använd stilmallar etc.
Niclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 10:09 #3
xsajts avatar
Medlem

Medlem
xsajts avatar

ok, då ska ja jobba på stilmallarna lite då! Tack för tipset!
Oläst 2006-10-09, 10:54 #4
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem

Ja och nej. Att sidan är w3c-validerad i sig berör i sökmotorerna något, men de läser strict html bättre än transitional om den är dåligt utformad då strict är striktare och har en tydligare struktur. Men jag håller med Niclas, använd korrekt kod, stilmallar, namnge länkar. Använd un-intrusive javascript...

Ju bättre kod, desto lättare förstår sökmotorerna dig.
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 11:24 #5
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by xsajt@Oct 9 2006, 09:51
Undrar om en w3c validering hjälper sidan att komma högt upp i positionerna. Är det näst intill ett krav eller spelar det ingen roll? Är det bättre med strict html eller går de bra me transitional isåfall?

mvh Tim
Ser att det föreligger en hel del myter kring "W3C-validering". För det första kan jag ju säga vad exakt du gör när du "validerar mot W3C": Du kontrollererar din kod mot den rekommenderade specifikationen. Endast mycket flyktigt har detta med sökmotoroptimering att göra, eftersom W3C rekommenderar att använda de semantiska element som finns i HTML. Headings är ett exempel på semantisk kod som dessutom ges större vikt hos sökmotorer.

Kodmässigt får du välja vad fasen du vill, vad du än väljer blir jobbet gjort. Men en Strict doctype innebär en mindre specifikation att kontrollera mot, och webbläsare tenderar att konsekvent rendera Strict i Standard mode. Hur andra UAs faktiskt hanterar koden vågar jag inte uttala mig om.

Hur som helst är själva kodvalet alltid underordnat hur du faktiskt skriver koden. Att skriva enligt specifikation är alltid önskvärt och i vissa fall kravmärkt. Men man kan faktiskt, och klara sig undan med i praktiken avvika helt från "w3c validering" och fortfarande ha en sökmotoroptimerad och tillgänglig hemsida.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 12:08 #6
f_b f_b är inte uppkopplad
Medlem

f_b f_b är inte uppkopplad
Medlem

Sen är det ju även fullt möjligt att göra en sida som går igenom kontrollen hur bra som helst, men som ändå bryter mot allting som standarden står för.

T.ex. har jag sett vissa "proffessionella webbdesigners" som glatt suttit och pulat i Dreamweaver med absolut positionering, vilket lett till att t.ex. alla <h1>, <h2> osv har hamnat sist i kodet på sidorna, samt att styckena har hamnat i fel ordning. Det är ju kul att se sådan kod, men jag tror inte det är så bra för placeringarna på Google.
f_b är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 13:13 #7
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare
xpats avatar

Google bryr sej egentligen inte alls om hur koden är skriven, människor gör fel, därför blir det fel i koden och därför struntar Google i det. Det viktiga med att se till att koden funkar ordentligt är att för stora fel helt enkelt kan hindra robotarna att spindla sidan ordentligt.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 10:30 #8
xsajts avatar
Medlem

Medlem
xsajts avatar

tack så mycket för svaren! Är bara det att jag finns inte med på mitt huvudsökord på google, "fotoalbum". Känns inte så bra å tänkte att man kanske kunde fixa valideringen för de
Är de nån idé att köpa sökoptimering av företag!
Oläst 2006-10-10, 10:42 #9
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by xsajt@Oct 10 2006, 10:30
tack så mycket för svaren Är bara det att jag finns inte med på mitt huvudsökord på google, fotoalbum. Känns inte så bra å tänkte att man kanske kunde fixa valideringen för de
Är de nån idé att köpa sökoptimering av företag
Det kan vara idé att köpa SEO, det beror lite på. Hur mycket kan du själv, har du tiden och hur ser dina kunskaper ut när det gäller att skaffa/köpa inlänkar?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 10:46 #10
Medlem

Medlem

Som xpat sa, antingen köpa eller lära sig, det beror ju på din ambitionsnivå och tiden du har att lägga på det. Personligen föredrar jag att lära mig, men det är ju mest en tid och intressefråga.

Fotoalbum är inte ett av de lättare sökorden att hamna först på men knappast ett omöjligt mål. Jag tycker personligen du ska lära dig och göra det själv.. men det är min åsikt utan att egentligen känna dig.

Mvh/ Niklas
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017