FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Oväntad sida som låg 1a måste jag säga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Hur lyckas man omsätta så mycket på Adsense? Låter orimligt i mina öron...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Plats 8 var ju inte orimlig direkt. Det vet vi ju att vi har WN'are som tjänar.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Läser och tar allt som tips på framtida idéer...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Det är folk john chow känner till och folk som publikt har gått ut med vad de tjänar. 10,000 är nog inte så svårt att få ihop med tillräckligt lite moral och stor nog pengakåthet. Bara att automatisera lite domänshoppande + script för contentgenerering.
Jag orkar inte göra det själv, men allvarligt, hur svårt är det att tjäna mer än 0.5 usd / månad per domän och sedan automatisera den processen x 20000? Jag har haft parkerade domäner som drar in 1 usd / månad utan att ens göra något med dem. Om man sen anlitar lite indier och kör med cloaking, subdomäner etc så kommer man lätt över de där summorna. Shoemoney som är med i den listan tex har ju själv sagt att han äger flera tusen domäner (som iaf jag tolkar det som är ren spam/blackhat). Största risken är väl att google bannar dig och du står där med 10000 värdelösa domännamn och en saftig räkning för renewal.. Om PlentyofFish har det iaf spekulerats i om det är sant eller inte (för att skapa buzz). Jag kan nog tänka mig att det är sant personligen.. Det finns ju såklart ett antal företag som drar in mycket mer än detta, kolla tex bara hur mycket sedo, godaddy etc måste dra in på sitt spa.. förlåt, parkerade domäner. För att inte nämna alla blackhats som gör det jag nämnde ovan men väljer att ligga lågt istället för att skryta om det som John Chow gör.. /svensk avundsjuka (eller nåt). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
0.5 usd / månad * exempelvis 6 månader räcker inte till årskostnaden utan hosting. Inte ens om den inte blir bannad o man kan räkna 12 månader. Vet inte hur det är med gissar på att google bannar allt som kopplas mot en sedo IP, nån som vet? Vad jag fått för mej så kommer inga lönsamma domäner ut för allmän registrering. Har dom ett värde köps dom upp innan dom "expirar". Alltså inte då på snapnames och pool osv ... utan av en mängd registrars.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Thomas, jag hade hoppats på ett mkt mera aggro svar :P
Jag håller inte med. Säg att man vill hosta 10000 domäner, räkna med 100 users om dagen per domän, låt oss säga att man vill ha 10 burkar för detta (1000 domäner och 10000 users per burk - inte i närheten av några problem). Varje burk får ett gäng ipn av sin host. Nu vet jag att åtminstonde EV1 erbjuder p4or + 8 ipn för < 150 usd / månad. Det räcker utan problem, alltså kan man då lägga 120 domäner per ip. Nu gäller det bara att hitta 9 hosts till i samma prisklass (borde inte vara alltför svårt). Vi pratar alltså en årskostnad på 10 x 150 x 12 + 10000 x 8 (vad kostar en .com/net/org billigast?) => 98000 usd / året. Alltså behöver man dra in mindre än 9,8 usd per domän för att gå runt. Det är runt en dollar i månaden. Jag kan garantera dig att jag, du och säkert 100,000 till kan skriva script som scrapar, genererar content, plockar meningar, byter ord med synonymordlistor och till olika grad förvanskar befintligt content från wikipedia, stora nyhetssiter, bloggar och google-sökningar till nytt fint content för googlebot. Köp domänerna baserade på sökningar från tex aol-läckan... de heta termerna är väl tagna, men sökningar som "mummy-loves-pizza.com" som görs 10 ggr (påhittat exempel) per månad enligt aols datasubset görs väl minst 100 ggr på google. 100 besökare med CTR på 10% på en bra gjord MFA-sida och CPC på 12.5 cent => 1,25 dollar i månaden. Det blir 150000 usd i månaden totalt (10000 x 1,25 x 12). En nätt vinst när utgifterna är betalda. Och då har jag bara börjat, droppa domänerna som inte gav nån vinst, jobba vidare mot nya mål, utforska nischer - skaffa mera ipn. Jobba med subdomäner. Ojoj. Det är bara att säga upp sig från sitt dayjob och börja spamma... Det här är inget jag hittar på. Mina siffror kommer från domäner jag har under .se med content som kommer direkt från tex tradedoubler där jag har 40 besökare per dag utan någon som helst marknadsföring och med material som återfinns på minst 10 webbplatser till.. hur svårt är det då att få kanske 10 internationellt.. Det förvånar mig faktiskt att detta inte görs mer, tillräckligt stor volym bara. Jag vet varför jag inte gör det.. men det är ett personligt val ![]() För att återgå till ämnet lite så tycker jag att flera av killarna på Johns lista gör bra grejer, men inte alla :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Ang sedo-ipn. Nej de bannas inte. Jag äger (fyskäms) domänen coldheat.se som jag har parkerad på sedo. Den kommer #2 om man söker på coldheat på google.se för mig.
Till saken hör att jag innan hade en väldigt kort info-sida på coldheat.se med info om produkten - den sidan genererade både mer trafik och mera intäkter än den nuvarande parkeringen (fast vi pratar typ 1.5 dollar istället för 0.07 cent i månaden). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Principen är att alla domäner som man kan se nån som helst lönsamhet idag "testas" av registrar'n. När en registrar beställer en .com domän kan dom lämna tillbaks den inom 5-7 dagar. Upphäva köpet. Det dom stora pojkarna och flickorna gör är att "bli registrar", scanna och köpa alla domäner som inte säljs via snapnames osv. Testar dom 7 dagar och se vad man kan tjäna på dom. Är dom lönsamma köps dom, om inte kan vi köpa dom efter 7 dagar. Jag tror inte man kan få lönsamhet i att köpa 10 000 "nya" domäner och generera content till dom. Men det är ju iofs vad jag tror. Kortfattat kommer man över en ledig domän idag med inlänkar kan man vara säker på att det är en domän nån annan ratat. Sedan finns ju aspekten i risken att bli bannad och att alla inkomster faller undan på en natt. Skall man "skydda" sig mot sånt krävs massor av hårdvara och avancerade content-system. Ovanstående är vad jag tror. Och delvis lite vad jag vet. Citat:
![]() Hela ide'n är kanon, problemet är bara att man behöver tjäna ihop en halv miljon till kostnaden för att vara registrar nu för tiden också. När man är registrar kan man börja konkurrera med alla andra registrar som också jobbar med detta.
![]() |
Svara |
|
|