Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket reklam bör en sida innehålla

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-09, 01:07 #1
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Medlem

Hej

Jag är ganska ny på det här med reklam på sidor. Vad jag undrar är hur mycket reklam en sida i uppstartfasen kan innehålla utan att klassas som oseriös. Det är ju ganska uppenbart att en sida som aftonbladet aldrig skulle blivit så stora som de är nu om de startat med den reklammängden.

Jag för tillfället endast google adwords på sidan och den är placerad på tre ställen.
* Varje sida har ett horisontellt block längst ner under allt innehåll
* Alla forumsidor har ett horisontellt block med kategorier mellan navigeringen och själva foruminnehållet.
* Alla sidor med ordentligt med text (minst 1.5 A4 sida) har ett vertikalt block uppe till höger.

I samtliga fall så är layoten anpassad till sidan så att annonserna smälter in bra (tycker jag iaf)

Men jag tänkte höra om detta anses som mycket reklam eller lite reklam och om ni har några bra tips på hur man väger av nyttan av reklamen för dig gentemot nackdelen av reklamen för besökaren.

EDIT:
Jo en grej till. Vad anser ni om bildanonnserna i google adsense. Bör man tillåta dessa eller inte?
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 08:24 #2
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Lägg upp den här tråden i Feedback istället och be folk kommentera sidan. Det är svårt att säga hur mycket som är för mycket.

Jag tycker att mängden av reklam för en sida ska stå i proportion till hur mycket innehåll man har på sidan. Man ska inte få känslan av att man gjort hemsidan för att, hujedamej, bara tjäna pengar...vi är ju alla här inne filantroper Kan iofs inte säga att jag följer denna regel själv helt perfekt.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 09:54 #3
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by clirre@Oct 9 2006, 07:24
Lägg upp den här tråden i Feedback istället och be folk kommentera sidan.
För få inlägg för att posta i feedback...
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 10:06 #4
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Min åsikt är att inte ha någon reklam alls.
I början kommer sidan ändå inte ha någon särskild mängd besökare (bara en gissning). Du kommer då inte kunna tjäna några stora pengar från början. Vänta då med att lägga upp reklam tills att besöksfrekvensen har ökat och att den har en positiv trend.

Lycka till!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 11:35 #5
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Personligen brukar jag inte ha någon reklam alls på en ny sida. Inte fören besökarantalet är så högt att man kan börja dra in några ordentliga summor allternativt att annonsörer aktivit kontaktar mig och ber att få annonsera på sidan så inför jag reklam på dem.

Dock gäller det att vara mycket försiktig när det gäller rekam, det gäller att man håller det på en sådan nivå att det inte stör användarna, dessutom bör det vara anpassad till målgruppen.

Med det menar jag att om jag här på WN ser reklam för ett webbhotell eller kanske en webbapplikation så tycker jag det är okej, om jag däremot ser reklam i stil med köp billiga resor eller gå ner 10 kg på 10 dagar så tycker jag inte det är okej för den reklamen är inte relevant för sidans målgrupp.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 12:17 #6
Medlem

Medlem

Ja där ser man. Väldigt restriktiv med reklamen alltså. Det var väl lite det som jag kände på mig också.

Angående relevant reklam så håller jag med 100% Det är främst därför jag fastnat för adsense, i mitt tycke levererar den (oftast) väldigt relevanta annonser.

Och det kommer nog en tråd i feedback så småningom, men som N!cklas påpekade så får jag inte posta där än
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 13:18 #7
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Intressant fråga, jag går i samma tankar. Vad är lagom... Lagom är lagom

Vi kommer välja program från double/tradedoubler. Jag har svårt att bestämma mig för om Adsense skall få komma in...

Sedan har vi reklamsäljare som kommer sälja in reklamplats på siten, men det blir ju nishad reklam med.

Misstänker att vi kommer få _direkt_ feedback från användarna när vi har för mycket reklam...

/Mattias
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 14:12 #8
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Jag tycker att man skall ha relevant reklam på sidorna. Så länge som det inte förvirrar besökarna tycker jag det är bra. Om kunden hittar det som de söker efter i reklamen så är fortfarande kunden nöjd. Problemet är t.ex. sidor som har 200 olika reklambudskap som de hoppas på att kunden skall klicka på.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 15:27 #9
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag tycker att en ny sida ska knappt innehålla reklam alls. Sedan när trafiken ökar kan man spruta på lite extra krydda.

/empty
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017