FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur fungerar det med video googles teknologi gällande filmerna.
Den gör om det hela till flash? Är i behov av att hitta en lösning som gör om filmer till t.ex. flash eller dylikt Vill att filmerna ska ta så lite plats som möjligt när de streamas. Någon som har förslag/vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Att streama innebär egentligen att du använder en streaming-server, det finns opensource-varianter som i min åsikt suger. I alla fall de jag har testat. De kommersiella alternativen är inte riktigt tillgängliga för oss i de nedre divisionerna.
När du encodar en film i de flesta format som lämpar sig för streaming så har du såkallade I/key-frames (rätta mig om jag har fel) som innehåller fullständig information om en filmruta. Informationen mellan de framsen innehåller bara förändringarna (detta fenomen har du garanterat märkt när du skall spola i en dvd tex). Ju fler I-frames, desto större fil och desto bättre möjligheter att streama spoola. Men storleken växer såklart. Man kan koda ner filerna till nästan ingenting om man bara grottar ner ställningarna tillräckligt mycket, men hur kul är det? Det är en jäkligt svår avvägning att koda om filer när du har både kvalitet och prestanda i huvudet. Särskilt som parametrarna för att koda en tecknad film optimalt är väldigt annorlunda mot en actionscen tex. När jag kodade mitt system satt jag mer än en vecka och bara tweakade settings och lusläste manual, bara för att få fram en "ok" avvägning mellan storlek, codecs som funkade på flest antal plattformar och att audio/video-codec stämmer överrens med varandra och att det går att streama (många format _går_ inte att streama alls, utan de måste laddas helt innan du kan börja spela upp). Mycket av detta gäller dock inte FLV eftersom FLV är ett containerformat som kan streamas och dessutom oftast använder h265 eller sorensen som codec.. ett annat problem här är dock att de båda formaten skyddas av patent - det är inte helt lätt att hitta alternativ inom opensource som kan koda till dem och samtidigt vara stabila. Om du väljer att gå på kommersiella alternativ misstänker jag att det finns en hel del alternativ du kan använda dig av som är bättre än dem jag kör på. Det finns även en hel del varianter som bygger på opensource-lösningar paketerade snyggt, men dem kan man oftast lätt se på långt håll eftersom encodingskvaliteten sjunker jämfört med de professionella lösningarna. "De finns inga genvägar till den perfekta videon". Fabbjo gjazzy. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Informationsrik text, tackar
![]() |
||