FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej.
Håller på och anpassar phpbb2 till en sida. Nu är det så att jag vill, i en av .tpl-filerna, inkludera en meny. Jag tänkte att det inte vore så krångligt. Så jag smällde helt enkelt in en: Kod:
<?php include_once("menu.php"); ?> till .php (i någon slags desparat manöver), men det gjorde inte heller susen. SÅ jag undrar om någon av er kan berätta hur jag inkluderar filer i dom här jävla .tplerna. Galet tacksam för svar. //Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Skall försöka svara, även om det var ett tag sen jag pysslade med phpbb2. TPL står för TemPLate och är just mallfiler. De innehåller enbart (X)HTML och några specialtaggar. Dessa filer läses in som text i PHP och sedan ersätts de "speciella " taggarna med respektive innehåll... Vad genererar menu.php? Kan du ändra där så att den gör om det till en textsträng (typ $menu_html eller nåt) då detta är det enklaste. Du behöver redigera den php-filen som anropar TPL-filen, typ viewforum.php, viewtopic.php eller nån liknande. Självklart tar du ju backup på alla filer innan du börjar pilla. Eller??? När du hittat rätt php-fil gör du följande: I filen letar du upp Kod:
$template->set_filenames(array( 'body' => 'filnamnet_pa_tpl_filen.tpl') ); Kod:
include_once('menu.php'); $menu_html = hamta_min_meny(); För att få in menyn i templaten lägger du in följande Kod:
$template->assign_var('MIN_MENY', $menu_html); Hoppas svaret duger till att börja med, jag svarar gärna mer ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|