Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domännamnsfråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-31, 15:02 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Säg att jag registrerar domänen XXX.com. En tid senare registrerar någon XXX.net och registrerar även XXX som varumärke i slumpmässigt land. Vad gäller nu? Kan jag bli skyldig att lämna ifrån mig XXX.com trots att jag registrerade denna innan varumärket fanns?

Omvänt, kan jag registrera XXX som varumärke i Sverige och vara säker på att få rätten till samtliga XXX.tld som varit lediga vid tidpunkten för min varumärkesregistrering?

Mvh Vincent
Oläst 2006-08-31, 15:10 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Nej du bör inte kunna bli av med domänen så länge du inte använder den på fel sätt.

Tveksamt men köper du dem och dessutom sitter på varumärket i Sverige så är det svårt att ta det ifrån dig.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-31, 15:38 #3
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Nej du bör inte kunna bli av med domänen så länge du inte använder den på fel sätt.

Vad skulle fel sätt vara i ett sådant fall? Det är ju inte omöjligt att bägge ämnar bedriva samma eller liknande verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Tveksamt men köper du dem och dessutom sitter på varumärket i Sverige så är det svårt att ta det ifrån dig.
Svårt men inte omöjligt? =) Det är lite trist insikt, tycker det borde finnas internationella regler som gäller i sådana här sammanhang.
Oläst 2006-09-01, 07:09 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare

Om du registrerar t.ex Cocacola.xx för att sprida skit om Cocacola så lär du få en anmälning på halsen.

Men om du registrerar yyy.xx (yyy finns inte som varumärke i Sverige vid tidpunkten) och du kör t.ex en webbutik som du kallar för yyy, och sedan något internationellt alt svenskt företag får för sig att kalla sig för yyy så har de inte rätt att få din domän i Sverige då du var registrerad före och inte använder den för misskreditering av de.

T.ex vår butik finns ju även i andra länder, vår huvudleverantör har fått en återförsäljare i Australien som har samma namn som oss. Men det beror nog mest på att namnet är smidigt för användarna av produkterna, samt att vi sitter på varsin ända av världen. De säljer endast inom Australien och Nya Zeeland, vilket vi inte gör.

Men vi är endast namnskyddade i Sverige, så frågan är vad som händer om någon får för sig att dra igång en konkurrerande butik i t.ex Danmark, Norge etc med samma butiksnamn men med annan TLD på slutet? Vi har kunder i de länderna.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-01, 07:10 #5
Flitig postare

Flitig postare

Kan nämna att om du registrerar något med namnet "Volvo" i en domän så lär du fort som --- bli anmäld. Volvo skyddar sitt varumärke som hökar, till och med veteranbilsklubbar, återförsäljare etc har blivit anmälda.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 11:33 #6
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Aug 31 2006, 15:02
Säg att jag registrerar domänen XXX.com. En tid senare registrerar någon XXX.net och registrerar även XXX som varumärke i slumpmässigt land. Vad gäller nu? Kan jag bli skyldig att lämna ifrån mig XXX.com trots att jag registrerade denna innan varumärket fanns?

Omvänt, kan jag registrera XXX som varumärke i Sverige och vara säker på att få rätten till samtliga XXX.tld som varit lediga vid tidpunkten för min varumärkesregistrering?

Mvh Vincent
Om du reggar xxx.com före xxx.net så kan ingen kräva att du ska lämna ifrån dig xxx.com eftersom du var först med att regga den domänen.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 13:09 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av MST2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Mvh Vincent
Om du reggar xxx.com före xxx.net så kan ingen kräva att du ska lämna ifrån dig xxx.com eftersom du var först med att regga den domänen.
Registrerade varumärken påverkar ingenting alls i det fallet? Det är du helt säker på? Finns några tydliga regler från något håll?
Oläst 2006-09-02, 13:53 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by hedberg@Sep 1 2006, 06:09
Men vi är endast namnskyddade i Sverige, så frågan är vad som händer om någon får för sig att dra igång en konkurrerande butik i t.ex Danmark, Norge etc med samma butiksnamn men med annan TLD på slutet? Vi har kunder i de länderna.
Vad gäller din fråga om skydd i andra länder än Sverige så måste du skydda dig i alla länder där du vill vara skyddad.

Sedan så är principen för domännamn kontra varumärken eller företagsnamn att den som hittade på namnet först har rätt till det.

Det är lättare och billigare att tvista i efterhand än att undersöka rätten vid registeringen av domännamnet. Ett domännamn skulle knappast kosta t.ex. 60 kr om registratorn var tvungen att kontrollera att namnet inte kommer i konflikt med något varumärke, bolagsnamn, förening osv. Då skulle säkert ett domännamn kosta tusentals kronor. Dessutom skulle de bli tvugna att försäkra sig mot stämningar om de råkar släppa ett namn som en annan har rätt till.

Registrerar du in ett domännamn som någon annan har rätt till så är kostnaden för din förslust relativt försumbar mot att du fick betala för att få veta att namnet inte är i konflikt med något annat.

Tänk om du själv kunde konstatera att en domän du vill regga in inte är i konflikt med något och så ska du betala några tusen kronor för att någon annan ska kunna konstatera samma sak. Då är det nog bättre att bita i det sura äpplet efteråt och konstatera att dina egna undersökningar inte var tillräckliga.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 14:50 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by guran@Sep 2 2006, 13:53

Vad gäller din fråga om skydd i andra länder än Sverige så måste du skydda dig i alla länder där du vill vara skyddad.

Sedan så är principen för domännamn kontra varumärken eller företagsnamn att den som hittade på namnet först har rätt till det.
I praktiken innebär det att den som registrerar endera varumärke / företagsnamn / domännamn har rätt till detta? Eller måste jag fortfarande ha skydd i Tyskland för att t.ex. vara säker på att ha rätten till .de efter att ha registrerat varumärke i Sverige och .se-domänen?
Oläst 2006-09-02, 15:33 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Du kan registrera varumärket för hela europa och även internationellt, vad jag förstått.

För internetelaterade verksamheter räcker det i normalfallet mycket långt med att registrera namnet under alla relevanta toppdomäner. Det kan också vara bra att komplettera med varumärkesregistrering hos PRV.

Titta på fallet med nissan.com - det är ett fint exempel på att den som registrerade namnet först har rätt till det...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017