Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

EURID stänger av 400 ombud

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-24, 14:34 #1
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
EURid, the non profit organisation operating the Internet top level domain .eu, has suspended 74 000 .eu domain names and has sued 400 registrars for breach of contract. This move was prompted by abusive behavior from a syndicate of registrars who have systematically acquired domain names with the obvious intent of selling them. In the domain name business this is called warehousing and is not permitted.

“In this case we are convinced that the domain name holders of the 74 000 .eu names (Ovidio Ltd, Fausto Ltd and Gabino Ltd) are acting as a front for a number of registrars. The domain name holders and the registrars can be regarded as one and the same. Since registrars should only register domain names for existing customers and not “warehouse” the names in order to resell them at a higher price, this is clearly in breach of the registrar contract,” says Herman Sobrie, Legal Manager of EURid.

Within the limits of the EC regulations (733/2002 & 874/2004,) EURid strives to maintain .eu as an attractive top level domain for Europeans who want to convey a European Identity on the Internet. When the system is abused there is a risk that the perceived value of .eu will decrease, not only for the almost two million legitimate holders of .eu domain names but also for all fair registrars. That is why EURid wants to act firmly against any improper behavior regarding .eu domain names.

As means of quality control, EURid constantly monitors the registrations of .eu domain names in order to make sure all holders of .eu domain names are based in the EU zone, as required by to the Public Policy Rules for .eu. Similarly, EURid verifies that all accredited registrars are acting in the best interest of the end user in accordance with their contract with EURid.

A handful of .eu domain names have already been suspended as their holders have not been able to show that they are based within the EU.

The outcome of the suspended domain names now awaits a court decision. EURid would later like to make the names available for registration again.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-24, 22:36 #2
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by lazat@Jul 24 2006, 14:34
EURid would later like to make the names available for registration again.
Och så köps säkert minst 90% av dessa domäner upp av samma eller andra namnnappare inom femton minuter från att de släpps
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-24, 23:24 #3
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
VIP
Macckes avatar

Det kommer som autosvar säger säkert bli ett gäng storspelare som plockar hem de flesta domänerna som släpps fria.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 02:10 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Först blir jag riktigt positiv till det jag läser, sen blir jag bara förbannad av flera anledningar.

Trots att hela världen serverat bevis på att nästan hälften av alla ombud är fake, så har EURID förklarat att allt var kontrollerat och gått rätt till
och nu ett kvartal för sent så agerar man mot vissa utvalda !?

Glöm inte att EURID har godkänt samtliga ombud och dessa 400 ombud har inbringat 40 miljoner SEK till EURID vid signup och nu stämmer EURID dem för misstänkt warehousing!?
http://www.upi.com/Hi-Tech/view.php?...4-105346-9646r

Så kallad warehousing där registraren köper på sig bättre domännamn endera själv eller genom bulvan för att använda eller vid senare tillfälle avyttra
förekommer hos ALLA världens registrarer och ombud i olika omfattningar, den som säger något annat ljuger! "domains are real estate for internet" - så är det bara..

Jag blir så trött på alla nödlögner och efterkonstruktioner...varför kunde man inte tänkt efter från början ?
Jag ställer mig snart bakom "riv upp - gör om"

Och vad som är ännu mer löjeväckande: vad är vi uppe i nu - 4:e Landrush datumet för .eu förutom 2 sunriseperioder och ändå är det inte en själ som använder en .eu-adress som maindomain.

Nu håller jag tummarna för att Göran Glück hinner före holländarna iaf
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-25, 09:54 #5
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Jul 25 2006, 02:10
Och vad som är ännu mer löjeväckande: vad är vi uppe i nu - 4:e Landrush datumet för .eu förutom 2 sunriseperioder och ändå är det inte en själ som använder en .eu-adress som maindomain.
Nu håller jag tummarna för att Göran Glück hinner före holländarna iaf
När släpps dessa warehousade domäner? Finns det en lista på dem? Och om jag mot förmodan (sannolikheten är mycket låg att jag vill satsa energi på en attraktiv .eu som ändå kommer att tas av någon annan) skulle vilja försöka regga en av dem - vilken/vilka registrarer väljer jag?
Oläst 2006-07-25, 10:02 #6
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Tror inte att dem kommer släppa någon lista. Ifall det finns någon domän som du vill registrera, så får du kolla whois, säger dem. Detta för att förhindra namesnapping, lol.
Oläst 2006-07-25, 10:28 #7
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Maccke@Jul 25 2006, 10:02
Tror inte att dem kommer släppa någon lista. Ifall det finns någon domän som du vill registrera, så får du kolla whois, säger dem. Detta för att förhindra namesnapping, lol.
Jo jo men jag och andra här i forumet vet ju att du säkerligen kommer att dumpa fram en lista

Edit: stavfel
Oläst 2006-07-31, 22:47 #8
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Jul 25 2006, 02:10
Löjeväckande med så många "släpp" håller jag med om .... men, tror du itne det finns någon som använder .eu som "main-domain" tror du fel. Jag är en av dem som använder .eu som en main-domain, fick PR 4 i senaste PR-uppdateringen .... sett flera andra som använder .eu som main-domain också.

Andra aspekter är ju om man får tag på ett par bra namn tar det även tid att få iordning siterna, om man har detta som fritidsinresse/"vid-sidan-av-jobb". Man vill ju inte släppa något halvdant om man har fått tag på ett vettigt domännamn

cya,
/PatrikB
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-31, 23:48 #9
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Jo jo men jag och andra här i forumet vet ju att du säkerligen kommer att dumpa fram en lista

Edit: stavfel
Hehe, har iof en intern lista, men föga förhoppning om att få något bra namn. Kommer inte ens försöka halvhjärtat, för sannolikheten att få någon bra domän är väldigt låg
Oläst 2006-08-03, 10:48 #10
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Maccke@Jul 31 2006, 23:48
Hehe, har iof en intern lista, men föga förhoppning om att få något bra namn. Kommer inte ens försöka halvhjärtat, för sannolikheten att få någon bra domän är väldigt låg
Du måste ha kammat hem några, antalet domäner är över 2 miljoner igen
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017