FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
På en sida, så har jag ett random script, som jag kallar på så här:
Citat:
Citat:
Men hur gör jag för att slumpa/inkludera php sidor? Så här trodde jag skulle funka: Citat:
Att använda mig av iframe-funktionen är inget jag vill göra. Hoppas någon kan hjälpa en amatör på php |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hmm jag kan vara helt ute och cyklar nu, men borde det inte funka iställe att köra
Kod:
<?php include 'sida.php'; ?> Som sakt jag kan vara ute och cykla men det kan vara värt att testa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vet inte om jag fattar frågan rätt. Vad är det du vill uppnå??
Vill du inkludera olika filer slumpmässigt kan du ju göra såhär; if (rand(0,1)) { include 'sida.php'; } else { include 'sida.php'; } PS php frågor hör hemma på serversidan.... DS * edit stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Såhär skulle det kunna lösas.
Kod:
<?php /** * Filerna du vill slumpa fram. */ $files=array( "fil1.php", "enannanfil.php", "fil2.php" ); /** * Slumpar fram ett tal mellan 0 och antal nycklar-1 ifrån $files. * Använder du dig av en tidigare version än PHP 4.2.0 måste du även ange srand() */ $randomize=rand(0,count($files)-1); /** * Inkluderar en fil ifrån $files beroende på framslumpad tal i $randomize */ include($files[$randomize]); ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det som jag är ute efter är att slumpa innehåll. Till sidan enbrafilm . se, där meningen är att varje gång man uppdaterar sidan så visas ett nytt filmtips.
Titta på www. enbrafilm. se/ test.php Skrev: (Bara för att testa ifall dom två sidorna slumpas på sidan) Citat:
![]() Texten slumpas bara, utan att hämta själva sidan. Att ange <?php include 'sida.php'; ?> funkade inte heller. Ni kanske vet hur man ska göra? Scriptet jag använder är bifogat ifall ni vill kolla på det. Ber om ursäkt att jag postade på fel avdelning, var trött då jag skrev och lyckades komma in i fel forum. Kollade inte så noga sedan eftersom jag trodde jag klickat på rätt avdelning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då var jag nog på rätt spår. Vidhåller att detta bör funka:
if (rand(0,1)) { include 'left.php'; } else { include 'right.php'; } Det är ju i princip samma sak som stefanaxe beskrev. Ditt första exempel var lite förvirrande: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Har en fil med tex text etc så kan du använda detta för att includera rader slumpvis...
Kod:
<?php $quotes = file("minfil.php"); $quote = rand(0, sizeof($quotes)-1); echo $quotes[$quote]; ?> Mvh Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du verkar vara vid rätt spår... Men hur gör jag om jag vill ha fler sidor? (Tog left.php och right.php som exempel) Låt oss säga jag har sida.php sida2.php sida3.php sida4.php medmera... Hur gör jag då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Exempelvis:
switch (rand(1,4)) { case 1: include('sida.php'); break; case 2: include('sida2.php'); break; case 3: include('sida3.php'); break; case 4: include('sida4.php'); berak; } |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|