FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tjo
Någon som har nån aning om hur lång tid det tar att uppgradera från: MySQL 3.23.58 PHP 4.3.8 Till MySQL 4.1.21 Php 4.4.2 ?? Är en server med Fedora installerat. Dum fråga kanske men blev bara lite fundersam på den tiden jag fick från hosten om dom skulle göra det till oss. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det beror väl på. Kan det "yum"-as upp. Är det mycket strul. Begär ni fastpris så måste leverantören gardera sig mot strul.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Tja... Du kommer få problem med MySQL lösenord och liknande...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tar väl allt ifrån 5 timmar och uppåt. Om man ska kompilera allt själv vill säga.
Beroende på snabbhet på dator må tilläggas. Kör du färdiga paket bör man kunna snabba upp det något. Har du fler program som använder sig av libmysqlclient får du nog kompilera om dem med, då tar det ännu längre tid. Ofta blir det så att om du börjar uppdatera ett program måste du uppgradera program som zlib, openssl, gd, imagemagick och i värsta fall gcc med. Till slut har det tagit längre tid än man trodde och man har uppdaterat fler program än man skulle =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I vissa fall kan det vara önskvärt med egna byggen, men att ta 5 timmar för 4-5 paket, när yum finns, nää, det är på gränsen till fräckt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
Tror för den delen att kompilera något i paketbaserade system är korkat...
Risken för instabilitet ökar markant direkt.. Antingen kör man kompilerat rätt av, eller så håller man sig till paketen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller inte med alls. På mina maskiner hanterar jag allt utom just Apache/PHP via paket. Man kan inte hålla på och uppgradera via yum titt som tätt ändå om man har kunder på maskinerna. Har man många maskiner kan man scripta hela byggprocessen. Oavsett detta så tar det inte alls 5 timmar att kompilera och uppgradera PHP/Apache/MySQL på en maskin. Det tar inte en timme. Om man jobbar med grejerna frekvent borde man redan ha koll på eventuella problem och inkompabiliteter mellan olika paket som ingår. Notoriskt är t ex problem med olika versioner av GD.
Däremot borde "knullis" ta rejäl tid till att testa sina system/webbplatser då det finns många problem som kan uppstå mellan de versioner som han nämner. Där ska tiden ligga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||