Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pirater bjuder på ”säker” fildelning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-16, 01:35 #1
tobbecokta tobbecokta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
tobbecokta tobbecokta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Piratpartiet lovar sympatisörer gratis hemlig ip-adress

Skrämd av domarna mot olaglig fildelning? Nu kan du fildela fritt utan risk för upptäckt. Fram till valet lanserar piratpartiet en tjänst som garanterar anonymitet på internet. Det här är en tydlig markering kopplad till riksdagsvalet, säger piratpartiets ledare Rickard Falkvinge, till aftonbladet.se...

Läs mer / Källa: Aftonbladet
tobbecokta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 02:42 #2
dean dean är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
dean dean är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
http://www2.piratpartiet.se/nyheter/...darknettjanst/

Pressmedelande från piratpartiet.se
dean är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 11:42 #3
martinedens avatar
martineden martineden är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
martineden martineden är inte uppkopplad
Medlem
martinedens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det är ju Birgerssons gamla bolag också!
martineden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 18:11 #4
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Testade programet nyss, hela går ju ut på att man surfar genom deras vpn-server. Vilket inte fungerade speciellt bra, dock stog det något om det på deras hemsida.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 18:30 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har inget mot att någon vill surfa anonymt men nackdelen är att de som sysslar med bluff & båg på nätet också kan använda detta. Någon som vet vilket IP(-serie) somr Piratpartiet / Relakks har?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 15:04 #6
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Satt och grubblade lite på hur mycket bandbredd Relakks måste använda sig av.
49kr/mån utan hastighets- eller överföringsbegränsning måste bli en dyr affär, är det B-one metoder där man blir avstängd eller inte kan använda mer än 128kbit trots fri trafik?

Eller är det helt enkelt så att de hoppas att alla fildelare i Sverige ska övergå till detta så de kan slussa all trafik inom sitt egna nät?

Jag har alltid gillat Birger men det var faktiskt han själv som stod och talade om farorna med ett Darknet för bara några månader sedan. Eller är detta ett nät för småbrottslingar (fildelare, spritsmuglare, kioskrånare, kvinnomisshandlare, hobbypedofiler etc) där alla brott som garanterat inte får mer än 2års straff är skyddade? Fildelning hade inte kunnat beröra mig mindre men att ett seriöst företag går ut med en tjänst som till 100% är gjord för att skydda brottslingar börjar jag fundera.

Och ja, jag tycker inte heller om att bli avlyssnad och krypterar mycket av min trafik. Men nej, jag gör detta för att ingen har att göra med mina datorvanor och inte för att komma undan med brott.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 17:47 #7
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Frågan är ju om detta är medhjälp till brott?
Om de öppet går ut och säger vad man använder tjänsten till, dölja sig på nätet för att kunna ladda ner "olagligt" material. Då är det väl ganska klart att man hjälper till för att
vanliga svensson ska kunna utföra sitt brott, med skyddad identitet.

Jaja, nu fick man ju bra en till sak i mängden om varför man inte ska rösta på dessa...
Har aldrig känt att jag velat hjälpa och sponsra "grupper" som enligt enklare tolkningar troligen bryter mot svenska lag.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 22:57 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Är en bra tjänst på vissa sätt, tycker inte man kan kalla det medhjälp till brott. Isåfall måste även posten/elbolagen eller alla företag indirekt gå under medhjälp på något sätt.

Sedan att tjänsten kan användas till olika brott är sant, men du kan även döda någon med lite vatten.

Tjänsten är inte till för att användas till gröva brott utan skydda fildelare som många tycker inte är ett brott.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 00:53 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Mja Patrikweb, posten går väl inte precis ut med en enda tjänst som säger "du kan begå brott som ger upp till två års fängelse, vi skyddar dig, det är det vi gör!!!".

Problemet är väl att det inte bara är fildelare som skyddas utan även den mycket långa lista brott som också ger under två år fängelse.

Citat:
9 kap. Brottsbalken
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två
år.
Citat:
3 § Den som med uppsåt olovligen bereder sig tillgång till en företagshemlighet skall dömas för företagsspioneri till böter eller fängelse i högst två år.
Citat:
4 § Den som anskaffar en företagshemlighet med vetskap om att den som tillhandahåller hemligheten eller någon före honom har berett sig tillgång till denna genom företagsspioneri skall dömas för olovlig befattning med företagshemlighet till böter eller fängelse i högst två år
Alla dessa ger också högst två år och skyddas av Relakks till varje pris, ni orkar säkert inte läsa mer lagtext:
Avbildning/fotografering av skyddsobjekt, obehörig på militärområden/system (spioneri)
Olaga hot (skicka gärna mordhot till ditt ex nya pojkvänn och din chef)
Penningtvätt (äntligen kan jag tvätta mina pengar från senaste värdetranssportsrånet utan oro)
Bokföringsbrott (Sverige nytt bluffföretagparadis)
Häleri (Äntligen kan jag sälja mitt lager av stulna mopeder på blocket)
Urkundsförfalskning (Det är alltid bra med mer än ett pass)

Varför tänker folk bara på fildelning? Vem bryr sig om fildelning överhuvetaget när de går ut publikt med att de skyddar "lätt brottslighet".
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 01:19 #10

Tjänsten kan även användas till lagliga saker, allt nästan kan användas på olika sätt.

Tycker ändå det är en bra tjänst, som exempel nu finns det många hotspot överallt. Då passar tjänsten perfekt för skydda mot avlyssning.

Anledningen att dom går ut med att man kan användas för att fildela är just för att få mer röster på sig.

Ska man ha sådan tjänst måste precis alla vara anonyma och säkra annars fungerar inte tjänsten. Fungerar inte att vissa loggas.

Tror inte problemet ökar med missbruk av sådan tjänst för problemen har alltid funnits och finns andra sätt att dölja/skydda sig.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017