FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag undrar lite vad ni har för DNS servrar ni som driver webbhotell.
Hårdvara/OS/Rack/Tower ?? Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi använder PowerEdge rack-servrar från Dell med FreeBSD och en specialanpassad version av Bind. Hårdvaran för DNS-servrar behöver egentligen inte vara lika kraftfull som t ex hårdvaran för webbservrar, men med vår kvantitet av zonfiler så är våra DNS-servrar alltjämt rejält väl tilltagna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Belastningen är otroligt låg på namnservrar, så det går förmodligen utmärkt att köra på en 486a om det bara fanns en liten och smidig som gick in i racket.
Vi använder Bind under debian/FreeBSD (primär/sekundär).
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kör djbdns(tinydns) i freebsd och linux, en mycket liten men kraftfull dns server. Jag kan nästan lova att det är marknades säkraste dns server. Hittar du ett säkerhetshål så finns det en belöning på $500 att hämta.
![]() Som JonathanS skriver är bind oxå ett bra alternativ, framför allt är den lättare att förstå sig på och lära sig. När det gäller hårdvaran är inte en dns-server speciellt krävande, men med plugin som hämtar information i realtid från sql(eller liknade) så blir det en annan femma. Det viktigaste är att din servern är stabil, med det menar jag typ raidade hårddiskar. Eller så skaffar du helt enkelt flera maskiner, då synkronisering av dns servrar är relativt lätt att konfigurera. edit: stava |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kör Bind & PDNS, kör nästan bara FreeBSD på allt.
Hårdvara är inte så viktigt i prestanda för just ns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som JonathanS skrev så kan man köra bind, som är väl kanske ett av de mer vanligare alternativen för dns mjukvara. Dock så skulle jag också modifiera och bryta ned det till beståndsdelar för att köra det i produktionsmiljö. Annars så föreslår jag att du kör PDNS eller djbdns, gärna med något smutt backend som gör det möjligt att bygga ut UI kring.
Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kan rekomendera PowerDNS då man lätt kan ha en SQL databas som styr allt, på det sättet blir det väldigt enkelt att göra en egen kontrollpanel för att styra domänerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Var väl precis det jag skrev DeadC? =)
/Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
djbdns + egna hack för anycasten och uppdatering från databasen.
ns0.sth0 är för övrigt en gammal Sun Ultra1. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm. intressant
|