FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Helt plötsligt uppstod idag ett problem som jag går bet på att lösa. Varje gång jag försöker hämta hem mailen med Thunderbird segar datorn ned sig totalt och det går inte ens att stänga programmen och göra en "snäll" omstart. Jag har Windows 2000 (SP4) och numera Thunderbird 1.5.0.4.. Har testat följande:
Starta om datorn (förstås). Uppgradera Thunderbird (till versionen ovan). Avinstallera alla Windowsuppdateringar som kommit i juli. Återställa Windows till senast fungerande konfiguration. Stänga av virusscanning på inkommande mail. Komprimera mapparna i Thunderbird gör jag nästan varje dag (alltid när jag har tömt papperskorgen). Jag har försökt att googla, men hittar inget om just detta problem. Allt jag hittat rör sig om att inkorgen blir seg att komma åt, men det har jag inga problem med. Allt funkar perfekt tills jag trycker på Get Mail. Nån som har nåt tips att komma med? ~ Helena |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har något svagt minne av att det kan vara Windows brandväggen som när man uppgraderar känner av att exe-filen har ändrats och då blockar Thunderbird.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
har du möjlighet att logga in på mailen via en webbclient?
Gör isåfall det och töm inboxen på "konstiga" e-mail. Det händer mig ibland att jag måste göra så... Ingen anning varför - men det löser problemet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack Filip! Det hjälpte. Rätt pinsamt att jag inte testade det först... He he! :P Jag var faktiskt in på webbmailen (har installerat Squirrelmail) och kollade, men när det bara var seriösa mail, typ ordrar, och alla gick att öppna i webbmailen tog jag för givet att den biten var OK och provade allt det där jag listade i första inlägget...
Det räckte att flytta bort mailen från inkorgen på webbmailen, trycka Get Mail i Thunderbird, lägga tillbaka mailen i inkorgen och sen gick de att ladda hem. Jag behövde inte ens ta bort något mail. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är det förresten någon som vet varför det blir såhär ibland? Vad är fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det bara själva mailnedladdningen som segar ned sig (inte hela datorn) kan det vara att inboxen har blivit skadad. Då är det bara att stänga Thunderbird och radera Inbox.msf (OBS - inte Inbox, utan filändelse), eftersom den återskapas nästa gång du öppnar programmet.
Detta problem kan förhindras genom att man regelbundet komprimerar mapparna. Om du har samma problem som jag; att datorn ibland segar ned sig totalt när du ska hämta mailen har jag ingen aning vad som orsakar det, men skulle gärna vilja veta. Som tur är har det bara hänt en gång på alla år jag kört med Thunderbird och Mozilla. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|