FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Jag har länge funderat på er som driver webbhotell. Vem köper ni eran bandbredd ifrån? Vad har ni för bandbredd? Vad jag har förstått så hyr vissa små hotell en server hos större? Stämmer det? Posta gärna lite om hur allt fungerar. Har som sagt var aldrig fått kläm på det riktigt ![]() För övrigt så är det mitt första inlägg här ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Välkommen til WN!
Jag driver ett litet webbhotell, där jag hyr server hos ServerMatrix i USA. Bandbredd och allt ingår i priset. Det är lite mer som spelar in hos de större webbhotellen. / Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför väljer du att ha en server i USA? Priset?
Om det är priset, är det så stor skillnad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har information på vår hemsida om detta och det tror jag att många andra webbhotell också har.
Jag ägnade många månader förra året till att besöka och utvärdera olika serverhallar. Jag har också konstaterat att det inte finns något incitament rent ekonomiskt i att äga själva serverhallen. Vi har därför hyrt plats och internetanslutning till våra servrar, så kallad co-location. Bandbredden ligger på en lagom nivå och kan uppgraderas inom ett par minuter om så skulle behövas. Den hall vi ligger i har en snittförbrukning som jag förmodar ligger på åtminstone 1 Gb/s; förmodligen rätt mycket högre.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om man inte har behov i storleken av 8 rackskåp eller mer så finns det ingen ekonomisk motivering till att ha en egen "hall". Rent krasst så ska man nog sprida ut sina maskiner på olika leverantörer och hallar för att inte lägga alla ägg i en korg som man oftast gör när det gäller servrar (mest av bekvämlighetsskäl).
Som mest har vi haft servrar i Sverige, Tyskland och USA samtidigt. Vi placerade kunderna utifrån deras behov och krav. De som drog mycket bandbredd hamnade i USA för där är priset på bandbredd ruskigt lågt. De som behövde snabba sajter hamnade i Sverige och Tyskland. Numera har vi endast en maskin kvar i USA, resten i Sverige. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har kollat runt på en del olika hotell, men jag tycker inte att de har någon vidare info om just serversystemet osv.
Känns det inte som att man har mer kontroll om man har ett eget serverrum, mot att den kanske står någonstans i tex USA. Tycker det känns lite så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan naturligtvis vara lite si och så med informationen på olika leverantörers hemsidor, men om man är intresserad av någon speciell leverantör så brukar det gå bra att kontakta dem och få den informationen (även om man kan tycka att de borde ha det på sin hemsida, förutsatt att de inte kör noname förståss, då vill man kanske inte skryta med det...)
Klart man har mer koll om man äger hallen själv (eller i alla fall har egen tillgång till den dygnet runt, utan att vara beroende av någon annan), men det är ju en kostnadsfråga. Ska du ha en rejäl datahall så kostar det en del också. Så för de flesta är det nog mer lönsamt att hyra in sig hos någon större leverantör, och då kan man ju normalt även teckna serviceavtal, där man garanteras service inom vissa tidsramar, och för all del ibland även egen fysisk åtkomst till maskinerna dygnet runt. Har själv ingen erfarenhet av att ha servrar utomlands, men jag inbilliar mig i alla fall att man är mer hjälplös om något händer, och ens server är på andra sidan altanten. Själv vill jag gärna ha servrar så pass nära så man utan större problem kan åka dit om det skulle vara något. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nn är det som så att jag funderar snarare på att starta ett webhotell, men jag vet inte riktigt än vad alla kostnader blir.
Vet tyvärr att det brukar bli bra mycket mer än man tror ![]() Tror ni att det finns marknad för ännu ett hotell? Jag kan mycket väl tänka mig att starta ett tillsammans med någon mer. Det ska då vara någon seriös. Det verkar finnas allt för många oseriösa dock. Vad har ni som driver hotell för bandbredd. Någon som vet på ett ungefär hur man kan räkna ut hur mycket som väntas gå åt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
USA bör man inte vara i, känns bara ett sätt för kunna tvätta pengar eller att man inte själv klarar av driva allt själv.
Ska man driva något i Sverige med Svensk marknad bör det även ligga här, alla fall när det rör hosting. Vad kostnaden blir finns inget svar på, beror på om man vill köra med kvalitet och en massa olika saker. Men känns inte riktigt rätt hyra en deddi server någon stans för 500 i månaden och kalla att man har Webbhotell. Badbredd beror på antal kunder och vad för kunder, normal drar Webbhotell kunder mycket lite. Finns enstaka som drar mycket, fast generelt är det bara dom som fått sitt konto gratis som drar över 50% av normala trafiken. En vettig server går på i grunden 10.000-20.000 beroende på minne/disk etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns säkert utrymme för fler webbhotell, i alla fall om man är seriös. Men man ska vara medveten om att konkurrensen är hård, och att det inte alltid är lätt att motivera ett rimligt pris, när det finns de som dumpar priserna. (Privatmarknaden finns det nog rätt lite utrymme för fler, utan det gäller att fixa företagskunder som är beredda att betala för service och kvalitet - vilket inte alltid är lätt)
Så lika viktigt som tekniskt kunnande, och servicekänsla är nog nästan förmåga att sälja sina tjänster. Du kan få helt okej servrar som duger gott för omkring 10-12.000, i alla fall att börja med. Dell har bra priser, och även Supermicro. Sen tillkommer kostnad för co-location (med rimlig servicenivå och bra kvalitet kanske kan kosta ca 1000-lappen per U) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|