FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Funderar på att lägga ner mitt gamla AdWords-konto och regga ett nytt. Orsaken är att jag inte kan byta betalningsmetod från giro till kreditkort, utan att samtidigt byta konto (dumt).
Som bekant så är det inte bara lagt bud som avgör vart annonsen hamnar. Idag har jag många annonser med bud som ligger under mina konkurrenter, men som ändå visas högt i listan. I början av min kampanj låg jag alltid längst ner (om jag ens fick vara med). Nu ligger jag alltid bland de övre. Frågan är alltså om Google premierar gamla kunder och ger dem något högre placeringar? Kan jag förlora något på att byta konto? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har ju ingen inside-information, men en kvalificerad gissning: Åldern spelar ingen roll. Däremot den annonseringsbudget som du har haft under en viss tid. På ett nytt konto börjar du på noll med den där budgetfaktorn igen.
Som sagt, min gissning, ingen vetenskap. /Bengt
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Precis som bengt skriver så är det inte åldern direkt det hänger på utan hur mycket man spenderat, även om dom ofta går hand i hand.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Även CTR spelar roll... Har du haft fler klick per visning än andras annonser så visas din högre/mer.
Kör du samma annons bör du ligga på samma CTR ganska snabbt igen även med ett nytt konto men förlorar som innan nämnt den budgeten som redan är spenderad. Du förlorar i längden inte så mycket på att skaffa ett nytt konto men idiotiskt av google att ha ett sånt system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Maila dom och fråga...
Dom borde ju kunna ändra det manuellt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag har mailat och fått svar. Det går inte att byta betalningsmetod och det går inte att överföra information från ett konto till ett annat. Men jag fick ett förslag på hur jag kan göra:
"Eftersom du inte kan överföra information från ett konto till ett annat föreslår vi att du antecknar din kampanjinformation (t.ex. sökordslistor och statistik) om du stänger ett konto." Google är för mig nästan synonymt med internet och här föreslår de att jag ska använda papper och penna ![]() Jag kör nog vidare på mitt gamla konto med girobetalningar. Vill inte riskera något och orkar inte skriva texter till alla sp-länkar igen. Jag förstår inte varför man inte kan byta betalningsmetod på ett konto. Eller varför det inte finns någon import-export funktion så att man kan flytta information mellan konton. Kan väl inte vara så svårt att fixa... Tack för alla svar förresten! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|