FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Som vanligt så läser FF kod mkt bättre än IE. Jag har stött på ett problem.
Jag har en sida som är uppdelad så här: header meny top (en liten bild med en höjd på 13 px) middle (här kommer informationen att hamna) bottom problemet är att i IE så blir avståndet mellan top och middle 10 px när det egentligen ska vara 0 px. Jag tycker det står rätt i koden men IE har ställt till det. Någon som vet hur jag kan lösa det här problemet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är inte lätt att gissa, men om html-koden validerar kanske det är det klassiska border/padding/margin?
Om du inte explicit satt något värde kan ju olika webbläsare ha olika default. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
har du nollställt marginalerna genom att ange
* { margin:0; padding:0; } i css:en? prova det, men kom ihåg att det som sagt nollställer _alla_ marginaler så att du får sätta egna där du vill ha dem, men å andra sidan sätter inte webbläsare egna marginaler där vill ha dem (och inte du) ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Precis som Carina skriver så nollställer jag alltid alla marginaler, för att sedan har friheten att unikt sätta dessa per objekt. Då slipper jag många senare irritationsmoment då alla webbläsare inte riktigt alltid är överrens.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ibland kan webbläsare reagera på andra tecken än kod, till exempel tabb, mellanslag och radbrytningar och få för sig att lägga till extra utrymme fast de inte behöver.
prova med att ta bort alla sådana tecken i det känsliga området. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|