FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej allesammans!
Jag gillar att använda listor i min html, men gillar inte mellanrummet mellan stycket och listan. Är det någon som vet hur jag kan få bort det? Gillar inte heller mellanrummet mellan vänstermarginalen och 'bullet', men det har jag lyckats få bort med en margin-left på minus 15. Margin-top på minus funkar inte, då blir line-heighten konstig. I mina stylesheetet har jag följande: li {FONT-SIZE: 10px; line-height: 13 px ; COLOR: #484a45; FONT-FAMILY: Verdana, Geneva, sans-serif; margin-left: -15 px;} och så här ser listan ut: Här är stycket ovanför <ul>[*] Det är luften ovanför detta stycke jag vill ha bort.[*] Här kommer nästa bullet.[/list]Lite mer text här</p> Några bra tips från någon css expert? Vänliga hälsningar, Malin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vet inte hur pass kompatibelt det här är men du kan ju testa, funkar för IE iaf.
Kod:
<p>Här är stycket ovanför <li> Det är luften ovanför detta stycke jag vill ha bort.</li> <li> Här kommer nästa bullet.</li> Lite mer text här</p> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hade för mig att det existerade något sådant, men tror inte det är XHTML heller.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Prova med att lägga till "padding: 0 px;" , det borde hjälpa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Provade att ta bort <ul>
Alltså: Här är stycket ovanför[*] Det är luften ovanför detta stycke jag vill ha bort.[*] Här kommer nästa bullet. </p> Lite mer text här</p> Problemet är att den andra paragrafen 'Lite mer...' följer stylesheeten för[*] och inte stylesheeten för . Provade även padding: 0px... men fick det inte att funka. Så här ser min[*] ut: li {FONT-SIZE: 10px; line-height: 13 px; COLOR: #484a45; FONT-FAMILY: Verdana, Geneva, sans-serif; margin-left: -15 px; padding: 0px } Malin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ser att du har applicerat din style på <LI> taggen.
Det du ska styla är <UL>, ett litet test visade att följande tar bort marginalen både över och under listan: Kod:
ul { margin-top: -20px; margin-bottom: -20px; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Jamen, det funkar ju alldeles utmärkt!
Tackar hjärtligast! Malin |