FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller på med ett intranät där jag måste ha en utskriftfunktion för adresslappar. Tänkte lösa detta med ActiveX.
Tidigare har jag endast sysslat med ActiveX på serversidan. Där har det aldrig varit några problem med att skapa egna komponenter, så jag testade att skriva precis likadant som jag brukar för serversidan, och sedan bara anropa komponenten med javascript på klienten enligt följande: Kod:
a = new ActiveXObject("MyLib.MyObj"); Om jag anropar samma objekt i asp-koden på servern: Kod:
set a = CreateObject("MyLib.MyObj"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det löste sig. Det funkar inte med de säkerhetsinställningarna som är default på intranät, man måste ställa in det hela på lägsta säkerhetsnivån.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Felet beror på att objektet inte finns (registrerat) på klientdatorn. Du måste köra typ
<OBJECT ID="idforobj" CODEBASE="http://yourwebserver/thecontrol.dll" CLASSID="CLSID:theclassid" </OBJECT> Osäker på syntax - du får söka på object-taggen, men principen är att du ,åste ange för webläsaren var objektet finns så det kan laddas ned och sedan registreras det på klientdatorn. Ok redan löst - antar att objektet ligger reggat på klienterna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jepp, eftersom det endast är på två datorer programmet ska köras lägger jag dll-filen i system32-katalogen och registrerar den manuellt. Kanske lite snyggare med din metod visserligen.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|