Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lajv script

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-22, 08:07 #1
Sirsiljas Sirsiljas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2005
Sirsiljas Sirsiljas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2005
Hej!

Jag har fixat ihop ett litet LAJV-script med hjälpa av ASP och javascript.
Det som händer är att sidan laddas med information som bakas i en javascript-array som sedan visar alla lajv meddelandena (en efter en). Men när ny information behövs så måste sidan laddas om.

Min fråga är hur gör t.ex. lunarstorm? De har en flash version av lajvet, använder de sig av AJAX eller något annat kanske? Finns det något gratisskript man kan titta på eller kan ni hjälpa till kanske att få mig och förstå principen?
Sirsiljas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-28, 00:14 #2
FoOo FoOo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
FoOo FoOo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Lunarstorm använder sig av ett flash script som går till en xml fil och kollar vilken som är den senaste inlägget den lägger idet i miniet på ett sätt och kör igenom dom inlägg som fins i filen sen när de är slut så uppdaterar den från xml filen och hämtar nästa vända. om jag inte mins helt fel. Var ett tag sen jag var och bökade runt i deras flash kod...
FoOo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-29, 10:01 #3
daniel-trunk daniel-trunk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
daniel-trunk daniel-trunk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Nu har jag inte sett lunarstorms lajv sida men jag gissar att du menar något som uppdateras live, t.ex som en chatt?

Detta kan man på flera olika sätt åstakomma med det som slött brukar kallas ajax, alltså anvädningen utan httpRequest i javascript. Det krångligaste hindret när man jobbar med httpRequest är att hantera ev nertider av servern, då scriptet ofta helt enkelt slutar svara (timeoutar).

Jag vill minnas att jag gjorde en stickerhantering som enkelt kan "omvandlas" till ett chattliknande system om det var det du var ute efter Sirsiljas. PM'a mig isf så ska jag se om jag kan leta rätt på det om du vill.
daniel-trunk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017