FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej allihopa.
Nu har jag fått igång min verksamhet med "trafikstyrning" och har kommit fram till att det verkar lämpligt att starta ett företag runt detta. Åtminstonde till att börja med så blir det en enskild firma. När jag surfar på skatteverket.se eller bläddrar i böcker om hanteringen av ekonomin runt små företag så uppdagar sig en viss ångest. Jag tycker inte om blanketter och komplicerade skatteregler och har ingen erfarnhet av detta alls. Hur svårt är det egentligen? Till att börja med ska jag ju bara bokföra inkomster från två olika företag en gång per månad samt utgifter för hosting och domäner. Det borde väl räcka med ett enkelt Excel-ark för att hantera detta? * Finns det lämpliga Excel-mallar för bokföringen, alternativt enkla bokföringsprogram? * Finns det någon bra bok eller webbsida som beskriver just denna småskaliga verksamhet som jag bör läsa? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, en enkelt introduktion till en mindre verksamhet, så att jag kan komma igång utan att behöva bestiga berg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Anlita någon som kan. Det låter som att du kan samla ihop dina verifikat för ett helt år och lämna iväg dem till en redovisningsbyrå som gör jobbet på ett par timmar. Bör inte kosta många kronor per år.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste bestämma dig för att bokföra själv, deklarera själv etc. och därmed lära dig detta eller lämna bort detta till ett företag som sysslar med sådant om du vill driva ett företag.
I annat fall kan du ta emot dina inkomster som privatperson, men inte kunna utnyttja några avdrag för de kostnader du har för att få dina inkomster. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|