FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Vissa webhotell har SSL-certifikat installerat på sina egnas ervrar, andra inte. I de fall webhotellet inte har detta installerat så får man ju då använda sig av Betalningstjänsten/företagets SSL-certifikat istället, vilket innebär att kunden kan känna sig lite osäker.... Skulle vilja veta från er som driver e-handel vad ni har för egna erfarenheter när ni är tvugna att använda er av Betalningstjänsten/företagets SSL-certifikat. Finns det kunder som hellre har avstått från att handla? Hur har ni gjort för att kunden ändå ska känna sig trygg och säker? Skriv gärna era egna erfarenheter kring detta, vilka problem och konsekvenser detta har givit er. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa ett eget SSL-certifikat. Det finns sådana som inte är alltför dyra, några hundralappar om året. Detta bör webbhotellet kunna installera på ditt konto (du behöver dock ett eget IP-nummer). Är du ensam i din bransch kanske du får kunder i alla fall, men om du har många och hårda konkurrenter kan en sådan sak spela stor roll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ärlige grazzys certifikat-signering kostar 399 Euro / året annars.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
En sökning på 'ssl cert' eller 'ssl certifikat' WN ger endel läsvärda trådar. Thomas
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Loopia tillåter inte att man installerar SSL-cert på deras servrar.......
Tråkigt men sant. Vad var det som stod i Internetworld häromdagen.... :-) /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har använt oss av Thawte, som är billiga i jämförelse med Verisign. Nackdelen med SSL är ju att det inte går att köra virtuella värdar (virtual hosts) med SSL.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ok.
Även om jag har ett SSL-cert från Verisign hos dom som tillhandahåller betalningstjänsten så är det ju inte riktigt samma sak som om jag hade haft ett eget installerat på servern. Säkerheten är ju detsamma, men det är inte samma flöde så att säga. Undrar bara hur mycket det avskräcker kunderna...... /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det är en förtroendesak mella kund och butik och hur det än är så är inte nivån på kunnandet om olika cert lika stor hos "vanliga kunder" som hos ex. medlemmarna på WN. Det kostar att ligga på topp ![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag formulerar mig nog lite knasigt tror jag. sorry.
Dom som tillhandahåller betalningstjänsten (Pay & Read) har ju cert från verisign. Jag däremot har inte möjlighet att installera några cert, oavsett från vilken leverantör certet kommer ifrån på den server jag har. Jag får därför använda mig av P & R cert via deras proxy. (Lika säkert dock) Då är frågan. Avskräcks kunden att handla när han/hon får upp varningsfönsterna.... Hur många backar då genom att klicka på "Nej/avbryt" /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|