FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Eftersom inte alla har javascript aktiverat så är det intressant att fundera över vilka möjligheter det finns att göra bra spamsäkra lösningar som inte baseras på javascript.
Jag har därför en fundering. om man istället för att länka min epost skriver min epost och i maila.php har följande kod. Gör det något svårare för en spam-crawler? Eller när de följer alla länkarna blir resultatet detsamma ändå? Tacksam för synpunkter. MVH Micke kod i maila.php: Kod:
<?php if(isset($_GET['nr'])){ $nr = $_GET['nr']; if($nr == 1){ header("Location: mailto:start@domän.se"); } else if($nr == 2){ header("Location: mailto:text@domän.se"); } else if($nr == 3){ header("Location: mailto:hej@domän.se"); } } ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
"om de inte klarar det idag, så gör de garanterat det imorgon.."
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ifall du vill undvika spam så använd ett formulär och visa inga adresser alls på sidan.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
och döp absolut inte php-scriptet till *mail* nånting, utan bättre att ge det något "annonymt" namn
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du kodar adresserna fullständigt, dvs ASCII eller liknande, inkl "mailto:" så är det ju bara en ointressant siffersträng....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Formulär tar som sagt huvuddelen, och ASCII är lite "overkill" men tar resten.
Det "optimala" vore: '="mailto:mig@srswwi.se">Min adress</a> men det går inte i ett rent dokument, utan du får skriva Min adress Detta ger Min adress Med php, tja, något sånt här kanske? Kod:
<?php $str = '="mailto:mig@srswwi.se">Min adress</a>'; echo htmlspecialchars_decode($str, ENT_NOQUOTES); ?> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
1. Dom är service för användaren, dvs användaren slipper öppna sitt e-postprogram för att skicka ett mejl - bra 2. Dom är sk*t för mottagaren om avsändaren skrivit fel e-postadress 3. Om avsändaren skrivit fel e-postadress, svarar inte mottagaren enligt avsändaren och mottagaren klassas som sk*tstövel som inte svarar på mejl. Så frågan blir kanske mer hur man garanterar att avsändaren skrivit rätt adress. I ett e-postprogram skall den väl vara rätt inskriven från början får man hoppas. Bara en tanke som bitråd.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag skulle tippa på att en bra taktik är ett javascript som stoppar in mailto: och epostadressen i efterhand är ganska effektivt, eftersom spambotar knappast utför sidans js. Typ: Kod:
<span id="epost"></span> Kod:
<body onload="document.getElementById('epost').innerHTML='<a href=\"mail'+'to:'+'info'+'@'+'domän.se'\">Info</a>;"> Kod:
var kanelbulle="@"; var land = "se"; document.getElementById("epost").innerHTML='mail'+'to:'+'info'+kanelbulle+'domän.'+land; |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|