FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej
Tänkte höra med er vilken kassa ni tillhör som håller på med utveckling / webbdesign..? Mvh Robban |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hittade till slut! Tack
![]() PS! Sif ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du är egenföretagare skall du fundera en gång till...
När jag kollade sånt där för 5 år sedan var läget att det flesta A-kassor inte tillåter att du ens äger ett vilande bolag för att betala ut pengar. Några få tillät utbetalning om bolaget var vilande utan verksamhet. Således var hela A-kesse-biten ointressant för om det går så dåligt att jag behöver A-kassa lär jag ju vilja fortsätta satsa i bolaget snarare än att lägga ner det helt, men då blir det ingen cash... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vissa a-kassor har en mer verklighetsnära syn på egen firma.
AEA t ex tillåter att man behåller företaget och verksamheten så länge man kan visa att man tidigare år klarat en heltidstjänst parallellt och att företagets verksamhet inte blir för stor i antal timmar och pengar. Det är ju tråkigt om man ska behöva avregistrera något man sakta byggt upp i flera år bara för att man blir arbetslös ett litet tag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
SIF fungerar bra även som egen företagare. De har anpassat sig ganska bra till den förändrade arbetsmarknaden och har ett alternativ som heter SIF Eget för just egna företagare (med vissa begränsningar i företagets storlek bl.a.)
Sen att de är knöliga och begär in en hel del konstigt formulerade dokument om man vill ha ut akasseersättning får man väl stå ut med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag jobbar som programmerare och kör med SIF. funkar fint
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Positivt att A-kassorna anpassat sig för egenföretagare.
Det hade jag aldrig satsat pengar på om det varit möjligt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Back inte old days.....så hade jag en firma på fritiden vid sidan av ordinarie jobb. SIF sade då något att om jag hade visat under 6 mån att jag kunde ha företag + arbeta normala arbetstider (40h/v) så var det inga problem att ha kvar firman vid en ev. arbetslöshet (=akassa). Så hände också och det var inga problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
![]() Mitt fritidsbolag som exempel var i billjudsbranschen och mestadels för att jag höll på med sådana byggen själv och kunde därmed köpa produkter billigare samt även tjäna extra på det som såldes. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|