FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det lagligt att ta uppgifter från t.ex. www.foretagsfakta.se och presentera på sin egen sida? Nu menar jag många uppgifter inte bara några stycken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Klart att det inte är, i så fall får du göra så som allaannonser har gjort, och inte ens det kommer gillas.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Anledningen till att jag undrar är (räddar mitt skinn) är att jag har kollat på några sidor inom samma genre och ser att de presenterar samma uppgifter om företagen, (nu syftar jag på den tillkommande informationen utöver kontaktuppgifter, adress osv.) Detta borde betyda att någon av dem har tagit informationen från den andre (inte samma registrant på sidorna)
Detta är anledningen till att jag undrar. Jag själv köper informationen från scb, men det var därför jag undrade ifall någon lagligt skulle kunna ta all information om företagen lagligt av mig (enligt lag och inte enligt moral) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
kolla in 49 § i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:
(och de paragrafer som de hänvisar till) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Detta är mer katalogskydd enligt 49 § i URL, när man samlar in uppgifter.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|