FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu vet jag inte riktigt om det här är rätt forum att lägga upp den här typen av frågor,
men jag gör ett försök. Har lite problem med med en else if sats här nedan syftet är att den ska skriva vad man gjort för fel om satsen inte går igenom och även se till att medelandet inte skickas. Den skriver ut felmedelandena men den trots det skickar den upp allt till databasen. nu är säkert det här jättelätt att lösa men jag är nybörjare inom php. Kod:
if (isset($_POST['post'])) { $nick = strip_tags($_POST['nick']); $message = strip_tags($_POST['message']); $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; $nicklength = strlen($nick); $messagelength = strlen($message); if ($nicklength > 15) { echo 'Nickname was too long.'; } elseif ($nicklength < 3) { } else { echo 'Nickname was too short.'; } if ($messagelength > 200) { echo 'Message was too long.'; } elseif ($messagelength < 5) { echo 'Message was too short.'; } if (isset($nick) && empty($message)) { echo 'Please fill in both fields.'; } $nick = strip_tags($_POST['nick']); $message = strip_tags($_POST['message']); |
||
![]() |
![]() |
|
|