FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tråden inflyttad från annan tråd som handlade om problem med IP-telefoniväxlar, då trådens innehåll kan vara av nytta för annat än just där den låg förut delades den och här kan vi nu diskutera vidare om ip-telefonisystem
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om jag inte blir skjuten för att dra iväg i OT-terräng så kan jag inflika att vi är väldigt nöjda med Rix Telecoms IPcentrex-tjänst (hittills, iaf...). VIsserligen ger den egentligen inget man inte kan lösa själv med en Asterix, men det blir ju betydligt pålitligare. Dessutom är det ganska skönt med en pryl mindre som måste konfigureras och underhållas...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det börjar väl bli OT; men om man inte har en mycket pålitlig internetförbindelse är den typen av ip-telefoni som går att skaffa för mindre företag i dagsläget alldeles för instabil och med varierande kvalitet.
Har inte kunnat motivera att betala för en "riktig" lina till kontoret när det finns bredband som fungerar tillräckligt bra i de flesta fall.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
I just vårt fall har mer än hälften av problemen varit hos Rix telecom, bl.a ekot som uppstår har dom ingen lösning på, vidarekopplingar som falerar och sip-gateway som hänger sig och slutar regga in vårt nummer vilket gör att samtalen inte kom fram.
Vår asteriskserver gör exakt samma sak som deras ip-centrex, problemen ligger inte där. Inget vad jag hittat har fått mig att ta beslut om övergång till fast lina, vi kikade lite på vad som orsakat de olika problemen och inget (förutom det som är fixat) påvisar brister i hanteringen på vår växel, flyttade istället 0200-numret mot ett annat ip-telefonabb. och helt plötsligt försvann både eko och delayer, även om man vidarekopplar samtalet fyra gånger, uppringare -> 0200 -> växel -> telefon1 -> rörlig telefon vilket ofta falerade när rix telecom var inblandade, tyvärr. De eko Rix Telecom har på sina telefoner påstår dom ha att göra med fel i deras system i samband med att man kopplar in analog utrustning, provade köra med en Cisco 188;a men det var bara o glömma, dock fungerade det fint med både cisco och grandstream ip-telefoner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Kör med från Rixtelecom, dock med egen Asterisk vxl.
Problem med eko har man dock tyvärr, fast inte hela tiden utan vissa gånger. Annars inga problem man märkt, att den tappar förbindelsen mot Rix händer då och då. Men går nog ställa om en del värden så dom parar sig bättre med Rix asterisk. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|