Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker revisor för några snabba frågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-16, 18:58 #1
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Jag behöver ställa några enkla frågor till en revisor. I första hand handlar det om minoritetsskyddet i aktiebolagslagen. Dessutom vill jag förklara min situation och få feedback från revisorn för att höra om det är något jag missat. Problemet är att jag inte har kontakt med någon revisor idag och skulle behöva hjälp redan imorgon eftermiddag. Vad finns det för någon man kan ringa för enkel men snabb hjälp direkt över telefon? Givetvis är ärendet webbrelaterat.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 19:18 #2
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 16 2006, 19:58
Jag behöver ställa några enkla frågor till en revisor. I första hand handlar det om minoritetsskyddet i aktiebolagslagen. Dessutom vill jag förklara min situation och få feedback från revisorn för att höra om det är något jag missat. Problemet är att jag inte har kontakt med någon revisor idag och skulle behöva hjälp redan imorgon eftermiddag. Vad finns det för någon man kan ringa för enkel men snabb hjälp direkt över telefon? Givetvis är ärendet webbrelaterat.
Du tror inte att Bolagsverket har någon sakkunnig som du kan ringa och få dina frågor besvarade?
Ett annat tips kanske kan vara att ringa Skatteverket, de brukar kunna hänvisa till någon som är duktig på sådana frågor.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 21:09 #3
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Tror inte dom är villiga att ge mig gratis hjälp med sådant en revisor annars är till för. Men bra tips att fråga dom vart jag ska vända mig. Jag uppskattar fler och gärna mer konkreta tips.
Oläst 2006-03-16, 21:40 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Skatteverket är iallafall inte rätt ställe att fråga på. Om jag förstår dig rätt så handlar det om själva aktiebolagslagen när du talar om minoritetsintressen och det är inga skattefrågor.
om du på något sätt är involverad eller tänker involvera dig i ett AB så fråga bolagets revisor. Eller är du som minoritetsägare med 10% på kollisionskurs med övriga ägare och vill ha egen revisor i bolaget, då kan jag förstå om du inte vill använda den kanalen!!
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 21:50 #5
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Precis. Det är aktiebolagslagen jag vill veta mer om. Jag har fått all information jag velat ha av bolagets revisor. Grejen är den att jag sysslar med datorsäkerhet så jag är paranoid från topp till tå =). Jag vill alltså verifiera att det jag hört stämmer samt få en kommentar på hela min situation så att dom andra ägarna + revisorn inte undanhåller mig något som jag borde tänka på.
Oläst 2006-03-16, 22:07 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Revisorn ska jobba för ägarna och om du är ägare har jag uppfattat det som att revisorn enligt gällande regler inte får ljuga för dig om bolaget. Tanken med en revisor är att denne till viss del ska kontrollera det styrelsen gör och rapportera till årsstämman (aktieägarna).

Annars kan jag varmt rekommendera min revisor Jan på Revidea (.se). Mycket trevlig och kompetent. Dock vet jag inte hur han ställer sig till att enbart besvara den här typen av frågor.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 22:19 #7
Medlem

Medlem

Revisorn jobbar inte för ägarna utan för bolaget! Att sedan oftast ägarens intressen och bolagets är detsamma gör ju att detta smälter ihop utom just i detta fall med en minoritetsägare. Om två personer äger ett bolag med 85% och 15% där 15% upplever sig sakna insyn i bolagets verksamhet hur mycket hjälp kan han räkna med från bolagets revisor? Det är i det läget det stärkta skyddet för minoritetsägaren är guld värd, man får bara se upp så man inte hamnar under 10% för då har man inte längre några sådana rättigheter.

Revisorn får inte rapportera något om bolaget direkt till ägarna, revisorn har sin kontakt med och rapportering till styrelsen.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 22:22 #8
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Jag är inte delägare än. Det är just inför nyemissionen som jag behöver den här rådgivningen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017