FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har fått ett mail från en upprörd förälder till ett barn som använder min sida djur.nu. Hon ser 2 problem som hon vill ha hjälp med och som jag nu vill ha hjälp med av er... ;-)
1. Någon medlem har skrivit elaka saker om en annan medlem (händer ju givetvis titt som tätt). Var drar man gränsen för att lämna ut IP-adress etc. Det enkla svaret är ju att kräva att det är en pågående polisutredning etc, men som förälder vill jag gärna hjälpa till om jag kan när någons barn blir utsatt för elakheter. Men det känns som en balansgång. Mitt resonemang nu är att om upprepade kränkningar sker från en IP så kan jag lämna ut det, alternativt blockera IP-adressen (det är ju inte alls säkert att det hjälper...). vad säger ni? 2. Hur ser ni på att registrera ett riktigt namn som medlemsnamn ('nick') ?! Denna förälder säger att någon har registrerat hennes dotters riktiga namn som medlemsnamn hos oss och vill att vi stoppar det. Jag ser ju praktiska problem med detta (minst sagt). Jag kan ju inte hindra alla befintliga namn i världen att regga sig och jag kan inte verifiera vem som har ett visst namn IRL. Synpunkter ?! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
1. Tycker att du ska "spärra" deras konto hos dig. Kräv även en riktigt mail adress (som också spärras) för att skapa konto och på så sätt göra det jobbigare att skapa en massa konton för att skriva elaka saker om någon. 2. Begränsa längden på medlemsnamnen till t.ex 8 tecken så att man åtminstone inte kan regga både förnamn och efternamn. Att någon använder ett förnamn som int är sitt eget som nick är nog mycket svårt att komma runt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
2) samtidigt som någon registrerar sig med valfrit nick så görs en koll på att nick'et inte är detsamma som någon annans personnamn.
(tänk även på att när man sätter upp en ny site så ska man själv boka upp usernames såsom "adm", "admin", "administratör" etc så att era medlemmar inte skickar mail till varandra och "lurar" av passwords etc) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
1). Dels spelar det förmodligen ingen roll eftersom ip-adressen inte går att spåra utan att kontakta operatören som förhoppningsvis bara lämnar ut dessa uppgifter till myndigheter. Min rekommendation: lämna inte ut uppgiften, men spara uppgifterna. Be dem göra en polisanmälan och tala om att du gärna lämnar ut uppgifterna om polisen hör av sig.
2) Kan möjligen strida mot PUL. Kontakta datainspektionen och fråga. Stäng av användaren som ligger bakom det hela och blockera ipadressen. Ta bort kontot.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Angående alternativ 1, Får man lämna ut uppgifter till andra än polisen tex, i liknande situationer. Finns det några lagar som reglerar detta? T.ex. om man känner för personen som har blivit utsatt men har ingen tid att "utreda" det själv. Får man då framföra det man vet om personen till dem?(tex en arg mamma)
Om man kankse har mer information än bara ip-nummer, tex e-mail, personnummer, namn etc |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
1. självklart borde det inte vara tillåtet att skriva dumma saker om varandra om din sida riktarsig till barn och ungdomar, sätt en "report" knapp i forumet som skickar allt till dig så du stänga av kontot och ta bort kommentarerna. Och du skall inte dela ut några ip adresser, svara mamman och säg att sådan information bara lämnas ut till polisen, tala även om att du stänger av den ansvariga medlemmen.
2. Om namnet är unikt och uppenbarligen används för att skapa problem så borde du för att få en bra stämnings på din site hjälpa dem, kontrollera om det är samma person som skriver dumma kommentarer som har registrerat deras riktiga namn också. Men den kan ju faktiskt vars så att båda heter Anna Svensson eller något.. :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En sak som jag själv gjort när användare trakasserat andra användare att att via deras ip kolla upp vilken levernatör de har och sedan konstaktat leverantörern och berättat att någon som använt sig av deras internet har gjort följande saker och därefter listat sakerna samt bifogat eventuella skärmdumpar osv.
Detta har funkat mycket bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
1) Förklara för henne att hon som privatperson ändå inte har nån nytta av ip-adressen, att ip-nummer kan betraktas som en personuppgift och enligt lagen därför inte får lämnas ut hur som helst. Men att ip-adress+klockslag kan lämnas ut på begäran till polisen efter polisanmälan.
Juridiskt är det iofs troligen ingen större risk att lämna ut enstaka ip-nummer i sådana här fall. Vad jag vet finns ingen dom i sverige ang utlämning av enstaka ip-adress (dock, det skulle kunna tolkas som ett brott mot PUL). Antipiratbyrån fick en dom emot sig för ett tag sen rörande ip-adresser, men det gällde andra förhållanden och i större skala. Å andra sidan kanske några medlemmar anser att du tummar på personliga integriteten om du lämnar ut. 2) Sån namnkontroll är knappast genomförbar, då måste du göra en fullständig ID-kontroll av varje medlem. Att stoppa dubbletter förhindrar knappast heller såna problem. Reagera snabbt, plocka bort de berörda inläggen, kontona osv. Och förklara för henne att ni omedelbart stänger av de som missköter sig, och att hon kan göra polisanmälan om hon anser att de blivit utsatta för brott. Och att ni då kan tillhandahålla ip-adress m.m. till polisen. Har man ett forum och ska sköta det snyggt måste det vara ständig övervakning. Hörde att Lunarstorm har 7 (?) heltidsanställda bara för att hantera oseriösa inlägg/medlemmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi driver bla ett litet forum med klotterplank och råkar ut för snarlika saker.
- Vi lämnar ut IPnummer om det kommer fram att det görs skräpinlägg från ett visst IPnummer. - Vi spärrar IP som upprepande gånger har skrivit skräpinlägg. Att hänvisa till polisutredning etc fungerar inte utan skyddar bara "mobbarna". Polisen tar ytterst sällan upp en brottsutredning, om det överhuvudtaget görs. Fråga dig själv, vilka vill du ha kvar på din sajt? Ang namnet. Är det ett unikt namn så tycker jag att du ska be kontoinnehavaren kontakta dig för att se att dom har rätt till namnet. Hör dom inte av sig så skulle jag spärra kontot för att sen ge det till den riktiga personen. Du kan givetvis inte kolla alla som registerar sig att dom använder rätt namn men du kan agera när någon gör dumheter. Skulle vi inte agera så skulle vi förlora besökarna som vi vill ha. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för många bra svar.
Håller med om det mesta. Huvudlinjen är vär att ta det på allvar och försöka agera efter bästa förmåga. 1) I just detta fall visade det sig att det rörde sig om en famlijeangelägenhet. Jag bekräftade att medlemmen var upplagd från den IP som dom angav som sin egen. Dvs dom skickade en Ip till mig och jag bekräftade att det var den IP-adressen som hade använts. Kan väl knappast vara fel ?! 2) Att kontrollera namn med automatik känns ju helt omöjligt. Plus att det ska ju inte vara förbjudet för Per Nilsson att ta namnet "PerNilsson" om han vill. Att begränsa till 8 tkn stoppar ju bara långa namn att reggas som "nicks", dessutom har jag över 100.000 medlemmar det går inte att införa detta i "efterhand". Bäst är nog - som flera föreslog - att vid anmälan kontrollera detta och agera vid behov. (Det har hänt en enda gång hittills så det känns inte som ett stort problem). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|