|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Den har frågan har varit uppe förut, men blev aldrig besvarade.
Jag har läst konsumentverkets rekommendationer och regler, men skulle vilja fylla i några frågetecken. Jag undrar vem som står för porto och frakt när kunden ångrar ett köp? Returfrakten står kunden själv för enligt distansavtalslagen (gäller vid försäljning via postorder eller Internet, men inte via telefon och hemförsäljning). Men hur ligger det till med fraktkostnaderna för att skicka paketet till kunden? Vi tar ut 79 kr i frakt och normalt kostar det oss lite under 100 kr att skicka ett paket inkl postförskott. Kan vi kräva att kunden står får våra omkostnader, eller måste vi acceptera att varje retur kostar oss pengar?
Scenariot ser ut som följande. En kund beställer produkter (Summa 700 kr inkl frakt). Av dessa 700 kr är 79 kr frakt och postförskott. Egentligen kostar det oss 100 kr att skicka paketet, men vi subventionerar en del av fraktpriset. Kunden löser inte ut paketet utan meddelar oss ganska snart att denna ångrar sitt köp. Det enda kunden behöver göra är att gå till sitt utlämningsställe och be dem returnera paketet till oss. Så långt är allt frid och fröjd. Men den stora frågan är då om jag enligt lag har rätt att kräva min kund på ersättning för frakt? Det blir enligt mig en lite märklig situation. Jag vill inte stå för kostnader som uppstår på grund av en velig kund (har haft en som ångrade sig 3 gånger på raken!). Samtidligt så verkar det orimligt att jag ska fakturera kunden för frakt på en vara som han/hon aldrig nyttjar.
Så vad gäller om kunden väljer att returnera ett outlöst postförskott till oss? Vem står för frakten?
|