Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta studentförening för egenföretagande

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-11, 13:36 #1
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Jag studerar på internationella handelshögskolan i jönköping och jag saknar en mötesplats för skolans nuvarande och framtida entreprenörer.

Därför har jag bestämt mig för att starta en förening/klubb som ska främja egenföretagande samt skapa möjligheter för networking och samarbeten.

Jag har främst tänkt mig regelbundna möten/träffar i lugnare loungemiljö för att skapa en så skön stämning som möjligt. Då och då är det tänkt att medlemmarna ska få presentera sina företag eller affärsidéer och på så sätt skapa inspiration och ta emot kritik.

Projektet ligger fortfarande på idéstadiet och jag söker just nu efter så många tips och förslag som möjligt!

Har du något förslag?
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-11, 13:58 #2
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag komm ganska snabbt att tänka på drivhuset (.se) som finns representerad på min högskola.
Ta ett snack med dem, tror du har mycket att vinna genom att dom kan fixa föreläsare etc och att dom redan "står med en fot på varje sida" så att säga.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-11, 14:06 #3
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
kanske du kan få ideer från entreprenörsföreningen vid liu
www.aspira.to/
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-11, 14:17 #4
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Jag är med i något som heter FENA - Föreningen för Entreprenörskap och NyföretagarAnda.
Vi är verksamma i Lund och drivs av studenter för studenter. Vi sysslar med exakt det du nämnner. Vi arrangerar även större evenemang med inspirerande föreläsare; t.ex: Johan Steal von Holstein, Jonas Birgersson, Amelia, Ludvig Linge, Ulf Spendrup, etc...
Vi har diskuterat om att expandera till övriga studentorter. Du kanske är intresserad av att starta en filial i Jönköping? Jag är övertygad om att alla kan vinna på det!

Hojta till om du är intresserad, så ska jag ta upp frågan med den andra.

Lite mer info finns på:
http://www.fenalund.se/ (Jag är medveten om att flera här inne kan har kritik på hemsidan. Det är inte jag som byggt upp den. Däremot ska jag se till så att den blir bättre)
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-11, 16:51 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har dragit en gång en liknande grej i Helsingborg, men vi jobbar just nu med att sätta ihop vår arbetsmetod och liknande så vi har inte kommit sådär superlångt.

PM:a mig din mailadress så skickar jag över ett dokument som beskriver hur vi tänkte jobba.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-11, 23:59 #6
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
Micke04 -> Ta kontakt med Science Park om du vill starta ett sådant projekt. De är ju inkubator för en mängd företag som är knutna till just Högskolan i Jönköping. De finns ju till för att just skapa networking/samarbeten mellan nystartade företag. Känns lite som att det skulle bli tårta på tårta? Men ta ett snack med Dan på Science Park Business Incubator.

http://www.sciencepark.se
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-12, 11:24 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by mellow@Feb 11 2006, 23:59
Micke04 -> Ta kontakt med Science Park om du vill starta ett sådant projekt. De är ju inkubator för en mängd företag som är knutna till just Högskolan i Jönköping. De finns ju till för att just skapa networking/samarbeten mellan nystartade företag. Känns lite som att det skulle bli tårta på tårta? Men ta ett snack med Dan på Science Park Business Incubator.

http://www.sciencepark.se
Jag har bra kontakt med dom, men jag håller inte med om att det blir tårta på tårta. Det jag vill skapa är inte samma sak som sciencepark, utan något som är mycket närmare studenterna.

Tack för alla tips, tar gärna emot fler!
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017