Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Adwords och moms

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-31, 07:45 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag har precis skrivit ut verifikationerna från google adwords och blev lite konfunderad över följande text:
I enlighet med artikel 21. 1 ( b ), sjätte EU-direktivet, måste mottagaren av tjänsten betala moms på den här tjänsten.

Ska mitt företag verkligen betala moms? Ska jag betala in momsen nu och får jag sedan tillbaks den, eller hur funkar det?

Jag köper klick för 1500 kr i månaden. Hur bokför jag detta och hur blir det med momsen? Gör Google Adwords någon skillnad på om det är en privatperson eller ett företag som köper Adwords? Det var min webmaster som la upp kontot, så jag är osäker på om han la upp det i sitt privata namn eller på vårt företag (ett hb).

Jag bokförde först transaktionen såhär:
Debet 5900: 1200 kr
Debet 2640: 300 kr
Kredit 1920: 1500 kr

Nu förstår jag att det inte stämmer. Men hur ska det vara för att bli rätt?

När jag tittar på verifikationerna på vårt Overture-konto så står det MwST 16 %. Tyska för moms alltså. Där bokför jag alltså 16 % av det totala beloppet på konto 2640. Gör jag rätt då? Vet tyvärr inte hur det funkar med tjänster inom EU och moms. Hur kommer det sig då att Adwords inte räknar med någon moms när Overture gör det?

Det här är säkert nybörjarfrågor, men alla är vi barn i början. Gjorde en sökning men kunde inte hitta något tidigare inlägg kring Adwords och moms. Väldigt tacksam för svar alltså. Just nu känns det här ganska krångligt, men jag antar att det som allt annat är lätt bara man vet hur man ska göra
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 08:09 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Du ska göra en beräknad moms för dina inköp från annat EU-land:

Låt säga att du köper in varor för 10 000:- (nu räknar jag svenska kronor för att inte ta med kursvinster och kursförluster som kan krångla till det hela)

2440 Kredit 10 000:- (Lev. skulder)
4010 Debet 10 000:- (Inköp materiel och varor)
2645 Debet 2 500:- (Ingående moms utland, beräknad 25% av 10k)
2615 Kredit 2 500:- (Ber moms varuförvärv EU)

Som du ser tar 2645 och 2615 ut varandra vilket endast är en bokföringsmässig åtgärd. När du sedan säljer varan slår du på 25% på försäljningspriset vilket blir utgående moms, det ska senare in till skattemyndigheten. Självklart ska då en kvittning ske av ingående resp. utgående moms för perioden. Dvs har din utgående moms varit större än den ingående har du en skuld till skatteverket, har din ingående moms varit större än din utgående har du en fordran på skatteverket.

När det gäller Overture så bör de inte ta ut någon moms om du uppgett ditt VAT-nummer.

Kontonummerna ovan får du justera för tjänster istället för varor.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 08:50 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för svaret!

Nu ska vi se om jag begrep det här. I mitt fall är det ju inte frågan om någon vara som jag säljer vidare. Utan mitt företag konsumerar tjänsten. Vi förskottsbetalar även för Adwords, så några leverantörsskulder uppkommer aldrig.

5900 Debet 1500:- (PR och marknadsföring)
1920 Kredit 1500:- (Plusgirot)
2645 Debet 300:- (Ingående moms utland)
2615 Kredit 300:- (Ber moms varuförvärv EU)

Förutsatt att vi nu beräknar köpa adwords för 1500:- i månaden och inte har några andra förvärv från utlandet.

Hur funkar det då med Overture? Där är momsen 16 % enligt verifikationerna jag skrev ut.

Netto: 120,00 Euro ; Moms: 16 % ; Total: 139,20 Euro
Räknar i Euro nu för enkelhetens skulle:

5700 Debet 120,00:-
1920 Kredit 139,20:-
2645 Debet 19,20:-

I det här fallet har jag ju redan betalat momsen till Overture. Jag angav vårt VAT när jag registrerade vårt overture-konto, men det är i alla fall så här kvittona ser ut. Beloppet 120 Euro dras automatiskt från ett kreditkort (som är kopplat till plusgirot) när vårt konto är tomt.

Något säger mig att det här ändå blev väldigt fel som jag gjorde nu
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 10:42 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Du ska inte betala moms till någon av dessa. Du ska uppge ditt momsregistreringsnummer till dem, varefter du inte behöver betala moms.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 12:42 #5
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Reg.datum: May 2004
Nja, jag har för mig att man skall hantera momsen enligt landet som din firma finns i. har för mig att det blev någon ändring av detta i slutet av förra året. Innan skulle man betala enligt Irland moms.

https://adwords.google.se/support/bi...96&ctx=sibling

"
Annonsörer med en företagsadress inom EU, men utanför Irland, kan självdeklarera moms enligt medlemslandets lokala momssats om de använder Google AdWords i affärssyfte.

"

/Micke
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 14:26 #6
Supermoderator

Supermoderator

Precis. Du ska ange ditt momsregistreringsnummer (VAT-no) och betalar då ingen moms. Du ska däremot bokföra moms.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 19:40 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Nu ska vi se om jag begrep det här. I mitt fall är det ju inte frågan om någon vara som jag säljer vidare. Utan mitt företag konsumerar tjänsten. Vi förskottsbetalar även för Adwords, så några leverantörsskulder uppkommer aldrig.
5900 Debet 1500:- (PR och marknadsföring)
1920 Kredit 1500:- (Plusgirot)
2645 Debet 300:- (Ingående moms utland)
2615 Kredit 300:- (Ber moms varuförvärv EU)
Förutsatt att vi nu beräknar köpa adwords för 1500:- i månaden och inte har några andra förvärv från utlandet.
Under förutsättning att du inte har andra kostnader bokade på kontot 5900 så kan detta fungera, jag hade nog själv skapat ytterligare ett konto under 5990 ex 5991 och bokfört detta på. Varför? Jo summan 1500 som du betalar betraktas som omsättning i Sverige och ska alltså styras till omsättning på din momsrapport. Om du nu inte tar hjälp av bokföringsprogrammet för att göra momsredovisningen så spelar det ingen roll men annars så kommer du att få felsummor. Är det så att du inte köper annat från EU så OK då för att använda 2615 som konto för den utgående momsen men egentligen ska deet vara när du köper varor. Det är samma sak är som innan är det bara detta du har så styr om med koderna så att värdet hamnar på rätt ställe i rapporten.
Det är alltså en viss skillnad i att köpa varor och att köpa reklam som räknas till en "§7-tjänst". Köper du varor från EU så är det fortfarande ett inköp du gör där enda skillnaden mot att köpa från ett svenskt företag är just detta med att du inte betalar moms till leverantören utan till staten (som du iofs får tillbaka också så att inget betalas). När det gäller §-7 tjänster däremot så är det ur momshänseende DU som säljer tjänsten till dig själv, det är alltså en intäkt som du redovisar momsen för.

Citat:
Hur funkar det då med Overture? Där är momsen 16 % enligt verifikationerna jag skrev ut.
Netto: 120,00 Euro ; Moms: 16 % ; Total: 139,20 Euro
Räknar i Euro nu för enkelhetens skulle:
5700 Debet 120,00:-
1920 Kredit 139,20:-
2645 Debet 19,20:-
I det här fallet har jag ju redan betalat momsen till Overture. Jag angav vårt VAT när jag registrerade vårt overture-konto, men det är i alla fall så här kvittona ser ut. Beloppet 120 Euro dras automatiskt från ett kreditkort (som är kopplat till plusgirot) när vårt konto är tomt.
Något säger mig att det här ändå blev väldigt fel som jag gjorde nu
Antagligen ligger detta som en försäljning till en privatperson från Tyskland och då ska de ta ut tysk moms. Du har dock ingen avdragsätt för denna här utan hela beloppet du betalar inkl momsen är en kostnad. Så fort de får ditt VAT-nummer och allstå har ett företag som motpart så ska momsen hanteras likadant som från Irland.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-31, 23:59 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Jag hade först mitt Adwordskonto registerat på privatperson och ändrade det sedan till företag. Huxflux dök det ner en check från Google där jag fick tillbaka moms jag hade betalat tidigare till dem.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017