FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Någon som har erfarenhet av detta? Om jag är skriven i t.ex. thailand eller något annat land i Asien vad är det för regler som gäller då? T.ex. får jag äga en bostadsrätt i Sverige?
Jag vet att jag inte får vara mer än ett halvår i Sverige per år, men vad mer... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl mest skattemässiga skäl som gör att du inte får vara i Sverige mer än halva året.
Å andra sidan har jag en känsla av att det går utmärkt att flyga till Norge och åka bil till Sverige utan att någon upptäcker var du håller hus. Däremot bör du få äga hur mycket eller lite som helst ändå.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
vid en sån "revision". Bevisar-biten ligger ju på mig och inte på dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Att äga en bostadsrätt här föreligger det förstås inga juridiska problem för, däremot kanske föreningens stadgar säger att man ska ha sitt huvudsakliga boende i bostadsrätten och normalt sett får man ju inte hyra ut i andra hand mer än ett år om det inte föreligger särskilda skäl. Men alla föreningar har ju olika stadgar.
Det är ju aldrig någon som stämplar i passen numera, knappt en som man vill det, så den delen kan man kanske bortse från. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dock vill man ju inte hyra ut, inte om man har en fin bostadsrätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nä, har man råd att ha den kvar ändå eller har väldigt låg månadsavgift är det ju inga problem att bara sitta på den. Och det ställer ju egentligen inte till någon olägenhet för föreningen att ha den kvar så varför skulle de bry sig?
Av ren nyfikenhet: Varför skriva sig i thailand? Du får väl ändå inget permanent visum där utan måste göra visa runs till malaysia eller liknande, och det är väl likaledes väldigt svårt för icke-medborgare att starta företag utan att ha en thai-bulvan? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag känner till en person (som för övrigt är medlem på WN) han är skriven i Asien och han betalar 15% skatt. Däremot får han bara stanna ett halvår i sverige per år vilket jag tycker är okej, eftersom när vintern kommer är man sugen på att dra utomlands till värmen. Förutom den låga skatten, så finns det fördelar som att arbetskostnaden är betydligt lägre. Förlåt, personalkostnaden. Tänk dig att ha massa anställda i t.ex. Indien. Kostar ingenting. Sist men inte minst, jag är inte 100 på detta, men i Sverige är det svårt att få dra av saker på företagen, i Asien måste det finns länder där det är betydligt lättare. Sen skadar det ju inte att flera länder i asien växer (BNP) som aldrig förr. Sol, värme & bad :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|