FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag har under 2 månaders tid utvecklat en affiliateprogramvara och kommer att starta ett affiliateprogram på adrix.se i slutet av augusti/början av september och jag behöver feedback på den prissättningsmodell som jag har valt. Så här ser den ut: Månadsavgift: 0kr / månad Adrix ersättning: 20% av vad annonsören betalar ( ersättning för click/lead/sale X 1.25 är vad annonsör betalar) 20% = 0,25/1.25 Är detta en tillfredsställande prissättning? Som sagt så slipper man den fasta månadsavgiften, dvs det blir ÄKTA Prestationsbaserad Marknadsföring. För att jag som företagare ska kunna leva på detta krävs en omsättning på 100 000 i månaden. Är detta realistiskt? Systemet är helt egenbyggt och har många roliga funktioner inbyggt, t.ex. annonsrotation, grafiska rapporter i PDF-format, rapporter i en mängd format(html, txt, excel, pdf), genererar pdf-fakturor direkt i systemet, kontrolluppgifter till skattemyndigheten generas direkt i systemet osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror nog att du kommer behöva lägga dig på betydligt mindre ersättning för att kunna ha såpass bra priser att du kan locka webbmasters med mycket trafik och följdaktligen annonsörer.
Men lycka till, konkurrans behövs i branschen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Konkurrens behövs och din prismodell lockar i alla fall mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag säger inte att det är en dålig prissättning, den funkar säkert, men för att få annonsörer måste man ha trafik att sälja. För att få trafik att sälja måste man erbjuda bättre priser för trafiken, eller något annat storslaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja det låter som en vettig prissättning. När inte några fasta kostnader spelar in så låter det bra.
Det svåraste är nog som nämnts tidigare - att få större siter samt annonsörer att signa upp och använda sig av ditt program. Finns det inga som annonserar vill inga promota genom ditt program och vice versa. Då är det ju ett klart plus att det inte är några fasta kostnader - då kan folk som vill annonsera signa upp utan någon risk. Ska annonsörerna själva få bestämma priset? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför inte sätta priset a la Lopia.
Kör typ 0kr ett tag så några hakar på och höj sedan men att enbart ta % är en bra idé. En fråga bara! Har inte double.se också bara %? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ska du leva på 20% av 100 000 kr det vill säga 20 000 kr? Även om du räknar med 0 kostnader låter det som det blir väldigt lite pengar kvar till dig. Om du nu inte tycker att 8 000 kr i fickan är en bra lön förstås...
![]() Men det låter intressant i övrigt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
jonny, det är nog inte så många som lyckas skapa ett företag som genererar en månadslön på 40,000:- första månaden, om inte pappa heter von holstein.
Studenter lever på mindre än 8000 i månaden, dessutom finns det ju ett par andra ekonomiska fördelar med ett företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Säg att jag vill ge 30:- inkl moms i ersättning per såld vara.
Det innebär alltså att affiliaten får: 30*20%-arbetsgivaravgifterna (framgick inte vem som betalar dessa) Detta ger 4:- till affiliaten innan skatt. Även om jag tror att upplägget är bra för mig som annonsör tror jag inte det tilltalar de som vill tjäna pengar på mina produkter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
affiliate: 30kr du betalar: 30kr + 20% |
||