Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

prestandakrav på server för streaming m.m.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-07, 23:50 #1
lgn lgn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2006
Nykomling

Hej...

Jag tänkte använda en dedikerad server för att streama film i 512kb/s direkt från hårddisken, (vad jag har förstått så är det bara att lägga filmen på servern och länka till den om det tex är wmv-filer?) kan man då om bandvidden är 100mbit streama till 195 personer samtidigt om prestandan tillåter? Om, vad krävs isf för prestanda av servern? Och vad tror ni att den här servern orkar prestera: Sempron 2200+ 512 Mb Ram 80 Gb Hd? (webcows.se) Sen en fråga till... är det självklart att leverantören kan dela bandvidden i det här fallet till 195 mottagare samtidigt?

tacksam för svar
lgn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-08, 00:40 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Teknisk sätt lär det fungera att bara lägga filen på servern och låta Windows media player hämta den direkt.

Om det finns 100Mbit ledigt så klarar du 200 användare i 512Kbit, 100Mbit motsvarar avrundat till ca 10MB /s så har du bara 1 fil så lär vilken skit disk klara som hellst att läsa 10MB /s från filen. Fast skulle nog haft lite bättre disk med lite mer rpm.

Och då du bara ska läsa en fil rakt av och sända så lär nästan vilken old skit burk som helst klara det. Om det inte är stor fil så lär den kunnas läsas från minnet hela tiden och inte ens behöva använda disken.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-08, 01:48 #3
Nykomling

Nykomling

Ah, okej... Sammanfattat så skulle jag på servern vilja ha medlemslogin i Perl(?) samt ett tiotal olika filmer som kanske totalt ett 50-tal kan streama samtidigt med individuella starter... (relevant information?) Hur påverkar det beräkningarna? Hur står sig servern nämd åvan... kan man klämma ut mer/mindre?
lgn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-08, 07:44 #4
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
ska du använda perl cgi så rekommenderar jag mod_perl ... för en vanlig CGI lär äta upp en del CPU och det är onödigt
alexut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017