FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns inte mycket skrivet om Joomla på WN, varför inte?
För oss som inte kan programmera verkar det attraktivt (vi slipper betala dyra konsulter ; ) Har försökt kolla om det kan vara nåt att ge sig in på, men naturligtvis är det en djävla djungel av fikonspråk och olika versioner. Och alla dessa demo-ex blir man ju inte klokare av. Är intresserad av vilka funktioner det finns. Har förstått att det finns en webshop som man kan välja till (virtualmart). Och nyhetsbrev (massmail tror jag de kallar det). Bland en hel del annat. Men hur är det egentligen med forum likt phBB? Och blogg? Och kan man lägga till ungefär hur många sidor man vill på vilket sätt man vill? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Joomla för inte alltför länge sedan Mambo. Testa sök efter det istället.
Har inte själv använt Joomla/Mambo särskilt mycket. Men det ska inte finnas några begränsningar så som antal sidor etc. Moduler finns det fullt av. Hittar du nog snabbt genom google. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Utmärkelsen "Bästa webbpubliceringssystemet" säger ju lite iaf. (detta enligt Mikrodatorn 01-2006) Vi på firman använder enbart Joomla när vi jobbar emot kunder eller jobbar åt oss själva. När du har lärt dig jobba med Joomlas struktur eller vad man nu ska kalla den så är den riktigt bra. Det finns moduler och komponenter för det mesta där ute på nätet. Det är enkelt och smidigt att skapa dina egna små moduler, oftast så är koden i komponenter och moduler bra kommenterad så det är lätt att hitta i koden och bygga om efter tycke och smak. Joomla är stort idag ute på nätet och kommer att bli ännu större när Joomla 1.1 släpps. Den senaste RC versionen är väldigt lovande och man är sugen på att släppa ut den "live" redan nu. Man ser verkligen stora förbättringar på flera plan. PhpBB frågar du om. Jo det ska finnas en "brygga" när det gäller inloggningar och sådant men jag har inte testat den. Men vad jag förstår så ska den fungera fint. De flesta siter som använder Joomla använder nog Simply SMF skulle jag kunna tänka mig. Den integreringen är runt 99% klar. Du ser ett exempel på "forum.joomla.org" Du nämner Webbshopen Virtuamart och jo den finns men den saknar mycket. Min kollega fick sätta sig ner för kunds räkning och bygga om nästan hela orderflödet och hur produkterna ska listas / visas upp. För det buggar eller så finns inte allt med. Bara en sådan sak som den listade upp produkterna helt åt skogen. Den sorterade inte efter "ID" eller bokstavsordning utan den sorterade på ett sätt som ja ... vi kom inte på det. Han bävar nu när det kommer en updatering kan jag lova ![]() Massmail finns det men du ska nog fundera på att använda komponenten anjell istället. Mycket mera kompetent modul på alla sätt och vis. Det finns olika varianter på blogg Joomla har en inbyggd blogg. Jag har inte kikat så mycket på blogg delen men jag kan gissa på att den bygger på typ samma som Content och "static Content". Det finns en modul som heter Blogg-X och verkar vettig på alla sätt. Mera info om denna finns att få på: http://www.iobinary.com/. Du har möjlighet att bygga upp formulär dynamiskt genom Facille Forms. Få fram sitemaps med komponenten Joomap. Som Jahaa skrev tidigare så har du inte ngn begränsning när det gäller antal sidor utan det är bara att tuta och köra. Forumet på Joomla.org är riktigt aktivt. Det finns t.om en svensk del som är riktigt bra. (hxxp://forum.joomla.org/) Deras "Forge" där all utveckling sker utav 3:dje part bygger på sourceforge och innehåller hur mycket modis som helst. Det finns 1000-tals olika Joomla siter "där ute" som har egna forum för både det ena och det andra. Exempel på detta är hxxp://www.joomlapolis.com/ (Joomla Community builder), Eller Joomla Community module: hxxp://www.joscommunity.com/ Det enda som talar emot Joomla idag är editorerna som finns att tillgå. Dom updateras efterhand (FCK har släppts i 2 versioner på 2 veckor) men man kan bli irriterad på vissa saker. Bl.a så fungerar vissa saker i Firefox och vissa fungerar i Explorer. Men det mesta av dessa problem ska vara åtgärdat i Joomedit som ingår i Joomla 1.1 (den bygger på Mosce 1.04 men betydligt mera utbyggd). Kan verrifiera att det är så också. Om du underar över något så slå mig ett PM eller svara här så ska jag försöka svara på dina funderingar. /Martin Nygren SerMoiT AB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
TAck det var verkligen ett givande svar.
Jag skulle gärna prova på programmet själv, skall försöka ladda ner det (och sen skall det upp igen va?). För oss som inte kan programmera kan det vara svårt att ge oss in på ens de lättaste saker eftersom när vi får problem lätt tror att det är omöjligt för oss. Och det kanske det är ibland, jag menar, vad händer om JAG får problem med Virtualmart? Men visst vore det grymt om det nu faktiskt finns ett publverktyg som även vi data-illiterater kan använda, så att kan bygga själv när man har en idé. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Virtuemart fungerar finfint.... I övrigt så är Joomla ett mycket bra och avancerat system. Kanske inte det mest lämpliga i starten dock på grund av dess komplexitet.
Men du lär dig snabbt. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kan inte rekommendera varken Joomla eller Mambo, dessa är mycket begränsade och bygger på ålderdomlig statisk teknologi, nu är det så att det mesta inom opensource gör detta vilket är mycket synd.
Men prova olika CMS på www.opensourcecms.com innan du bestämmer dig, smaken är som baken, men ett tips är att CMS:ets gränssnitt ska stödja output till olika slutkällor som låg upplösningar, mobiltelefoner, pda, blinda osv. Ett annat är att det helst inte ska använda för mycket Javascript samt att sidorna ska vara så små som möjligt (man ser storleken genom att surfa till en sådan sida, välja sedan spara hela webbsidan i ie och kontrollera den totala storleken på det sparade). Det ska också vara enkelt att utveckla nya moduler om man är ny på detta och den ska ha stöd för SEO. Många webbeditorer fungerar också bara i IE, vilket är dumt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mao, vilket cms uppfyller dina krav? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Till dagen datum inget som är gratis, jag har är själv producent sedan nästan 8 år på CMS och mycket för statsmakterna omfattar stora krav och därmed ställt med tiden större krav på miljö.
Om jag ska rekommendera dig något specifikt bör du kanske specificera dina nuvarandra krav ihop med de framtida eventuellt kommande kraven. Jag rekommenderar alldrig något generellt med tanke på de undermåliga produkterna som finns för den breda massan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det går nog inte att direkt peka på ett CMS som skulle vara det bästa.. Det beror helt enkelt på användarens kunskaper, ambitioner och visioner.
Det du kan göra är att gå in på den där länken som roxspace tipsade om ( www.opensourcecms.com ) och testa de demoverioner som finns att tillgå. Du får helt enkelt själv pröva dig fram och se vilket som passar. Alternativet är att du kontaktar oberoende konsulter som kan ge dig tips och råd utan egen vinning. CMS systemen som finns idag är byggda i olika syften. Vissa byggs utifrån perspektivet att användaren skall kunna administrera sin webbplats utan att läsa manualer, andra system byggs för avancerade webbplatser med ett flertal komplicerade "plug-ins" och en del system byggs efter hur stor verksamhet man har med olika typer av administratörer. Alltså som rena informationsdatabaser... Det kan ta tid att utvärdera alla CMS , och tid är pengar men vill du få ut något av din webbsatsning utan att spendera din budget så lägg vikt på att planera och strukturera ditt tänkande. Och glöm inte att systemet skall gå att utveckla samt bygga på i framtiden efterhand som din verksamhet växer. * Sedan finns det ett antal system med personlig support och garantier för ett par hundra i månaden. Kan vara värt pengarna ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hett tips: Håll dig långt borta från Infoglue, vad du än gör.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|