FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har smärtsamt insett att jag inte längre kan sitta på ett webbhotell utan behöver en egen server där jag bl.a. kan ha bättre koll på domännamn och liknande…
Kollade runt lite och insåg att VPS kanske vore ett bra mellansteg då det kändes lite väl stort att direkt gå till en egen server. Problemet är hur man ska veta hur mycket RAM man behöver. Säg att jag har ett par sajter som bygger på PHP och MySQL. Sammanlagt kanske de har max 500 besök / dag. Vad behöver jag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sammanlagt 500 per dag är inte så mycket, frågan är hur många du har samtidigt. I ditt fall kanske ett 10-tal (om du har "otur"...ja, du förstår). Ett standardgrepp är väl 1GB. Du kan spara lite pengar på att uppgradera först när du behöver det (då minnespriset vs kapacitet ständigt sjunker).
Jag är dock ingen expert på sakers som börjar på PHP så jag vet inte vad servermjukvaran i sig slukar (+ OS'et...). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1GB behövs knappast för en såpass lugnt trafikerad site.
Vi har ca 100 samtidiga besökare under dagarna, dynamiskt innehåll, och 1GB räcker till det. Inget swappas. FreeBSD/Apache/MySQL/PHP. Däremot skulle det kännas bra med lite mer för att ha marginal, 512MB räckte *inte* utan det blev en väldig massa swappande och det gick väldigt väldigt långsamt när det blev uppåt 80-90 samtidiga besökare. Antagligen räcker det bra för dig även det. /jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kan förstås inte svara för alla, men de flesta VPS leverantörer har ju en "garanterad" del av minnet som ditt konto kan använda. Men om inte alla andra använder upp sin kvot samtidigt har du ju dessutom ofta möjlighet att använda mer minne om det är en tillfällig "peak".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Minnet lär vara låst, skulle inte fungera att låta andra konton komma åt varandras reserverade minne.
Som exempel om det finns 1GB minne och 2 konton med 512 var och om man kunnde komma åt resterande 512 om kunden inte använde det så vad tror du händer när ena kunden ska använda sitt 512 och det ligger något redan i minnet? Allt skulle dött typ. Men 1GB minne för VPS? Då känns det att man ska ta steget till egen server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sant som Patrik säger, skulle jag tittat på 1GB så hade jag nog kunnat fixa en egen server för det priset…
Om jag ställer frågan så här istället: Men den lilla trafik som jag har nu i början (typ 10 samtida besök). Tror ni att det räcker med 256 MB eller rent av 128 MB om jag kör någon Linux-lösning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du inte är rädd för att titta på andra sidan atlanten rekommenderar jag utan att tveka ServInt. De har ett VPS paket med 256 mb garanterad ram och "burstable" till 1 GB för 49 USD. Mycket billigt, och supporten svarar normalt inom 10 min (dygnet runt).
I Sverige har jag ingen aning faktiskt. I Europa finns också EuroVPS med servrar i Nederländerna som också har ett bra rykte. Med de förhållandevis låga krav som du har räcker både ServInt och EuroVPS minsta paket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag körde PHP + JSP och MySQL på en VPS med 256 MB och det fungerade OK, även med mer än 500 besökare. Jag skulle inte skaffa en VPS om jag tror mig behöva 512MB eller mer, då blir det för dyrt, jämfört med co-location. Kör du bara PHP/MySQL är räcker säkert 128MB. En av fördelarna med VPS är att det är enkelt (för administrören, i alla fall om man kör UML) att lägga till och ta bort minne - så mitt tips är att du provar med 128MB för att sedan öka till 256MB om du tycker att det behövs. Så gjorde jag. Det är dessutom relativt lätt att gå från VPS till dedikerad server när/om du behöver det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
De har även ett paket med 256 MB garanterat och burstable till 512 MB för 29.95 USD. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Känns som om det blir högre pingtider men också högre prestanda på andra sidan atlanten...
Varför ger livet en aldrig några enkla solklara val? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|