FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan WN.
Jag driver en paintballhall och på några utvalda söndagar i månaden så har vi något som kallas för "Walk-on". Det betyder i praktiken att man tar med sin egna utrustning och spelar som man vill i hallen. Det som jag tjänar pengar på är uthyrningar av utrustning och spel i hallen. Med spel i hallen menar jag då att besökarna betalar mig för att komma dit och spela, de får hyra utrustning och jag som instruktör går igenom hur man ska göra och övervakar spelet. När det är "Walk-on" så gör jag inget annat än att i princip ta betalt. Så min fråga är helt enkelt om jag inte kan bokföra "Walk-on"-spelen som biljetter? (Istället för 25% försäljningsmoms som jag gör vid bokningar/uthyrningar) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja det kan du. Räkna det som entré.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det tror jag inte. Vad är skillnaden - om du i vanliga fall har 25% moms på den tjänsten så lär den ju inte ändras för att dina kunder tar med sig egen utrustning...
Kolla med Skatteverket direkt i stället, det tror jag är allra bäst, så att du inte sätter dig i klistret...
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skillnaden är att man skulle kunna se det som en entré-avgift. Just eftersom man bara släpper in folk med en biljett på banan. Så får de leka av sig bäst de vill.
Men vid uthyrning bokning så är det ju mer en försäljning, då använder de sig av min gas, mina bollar och min tid. Som jag ser det borde det inte vara några problem att bokföra det som entré men jag kanske ska slå en pling till skatteverket iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förstår tanken.
Att kolla med Skatteverket först är ju dock inte fel, det gör ont om de i efterhand tycker att du gjort fel...
![]() |
Svara |
|
|