FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har fått en nyhetstext stulen av en större aktör och det är inget tvivel om vem som vinner i en tvist...
Vad kan jag göra? Är det stämning som gäller? Kan vi få ut skadestånd för det? Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Du kan ju höra av dig till aktören och vänligt men bestämt meddela vad det kostar dem att slippa stämning och propsa på att de ska betala.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Finns det något allmänt att gå efter för vad man normalt tar för en text?
Vid bilder finns det ju listor och vad man ska ta betalt när de publiceras utan tillstånd. Räcker det med screenshots som bevismaterial? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Du borde nog se till att ha några vänner som kan bekräfta att texten funnits på deas sida.
Sedan hur man prissätter har jag ingen aning om, för precis som du säger finns BLF's lista för bilder men jag har inte hört talas om en liknande för texter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tala med din advokat...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Inte behövt, dags att skaffa det snart... Någon som har en aning om vad man ska ta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är det inte väldigt lätt att få det att låta som hot? Ett hot uppfattas olika från person till person också. "Ge mig pengar annars stämmer jag dig"
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Skulle vara intressant och se vad det är för en text och kanske av denna bedömma den"skada" eller förlust som stölden orsakat..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Är ju ingen direkt skada eller förlust, men likväl ett lagbrott och vi vill ju självklart ha betalt för publiceringen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|