FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
hejsan,
har en fråga om försäljning av märkeskläder via webben. låt oss säga att jag vill sälja märket diesel på webben men att jag hämtar diesel byxorna från usa istället för att gå via distrubutören i sverige och säljer dessa på webben, är detta lagligt? om inte varför? och hur kan man kringå detta? anledningen till att man inte vill köpa via distrubutören i sverige är att man behöver köpa in ett lager. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Efter att ha läst båda böckerna om boo.com har jag uppfattningen att samtliga märken kräver att du köper in ett lager.
Kanske finns det en lokal butik du kan samarbeta med för att komma runt det hela?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Inom EU gäller s.k. regional konsumtion, vilket innebär att du får enbart sälja vidare varor som du har köpt från andra EU-länder. Import från t.ex. USA eller asien strider mot varumärkesrätten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
hur kan d strida mot varumärkesrätten? har varje varumärke en speciel region där den får säljas? varför får man sälja det inom EU fast inte hämta från usa o sälja vidare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du köper inom EU är det ok, men om du köper in från någon annanstans än från EU så blir det parrallell-import. Det är förbjudet. Men då undrar jag en sak.. Hur blir det om man köper in som prvatperson och sen säljer till sitt företag eller nåt liknande? Skulle det kunna fungera?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
intressant... dvs om man köper in från en privat person också och sedan säljer via företeg?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tror inte det fungerar, men jag tänkte att jag skulle fråga..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Inom EU har dock EG-domstolen genom Silhouette-målet (C-355/96) bestämt att det ska råda sk regional konsumtion. Dvs om en vara är släppt inom EU, så är rätten till varumärket konsumerad inom EU. Du får t.ex. köpa in kläder från Spanien och sälja dem i Sverige. Om en vara däremot släpps inom t.ex. USA eller i Asien så är varumärkesrätten inte konsumerad inom EU. Du får därmed inte handla varor utanför EU och sälja dem inom EU. Bl.a. så har Sverige varit kritiska mot denna dom och vill att det ska råda global konsumtion för varumärken, men så länge vi är med i EU får vi tacka och ta emot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur är det med beskrivningar av varumärkesprodukter.
Finns nog en hel del här som lånar bilder av - Tillverkare - Generalimportörer Vad säger lagen om detta? Även kortare beskrivningar - vad anses om det? Vad skall anses för att de skall nå verkshöjd? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|