FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså vem sjutton vill köra runt i en sån här bil?
http://www.nyteknik.se/art/42422 Eventuellt skulle påven nappa på denna men om jag skulle bli tvingad att åka i den så skulle jag vilja ha spegelfönster så att folk inte kunde se att det var jag som satt i den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Min drömbil är just nu en elbil. Fast ingen sådan där äggklocka utan mer en normal bil. Tänk att susa fram i ur och skur i en driftsäker bil med bra ös i samtidigt som den är miljövänlig och apbillig att både äga och köra.
NyTeknik skrev i en artikel innan sommaren att den totala kostanden per mil (alltså kostnader för bränsle, reparationer och underhåll. Kanske även värdeminskning) kommer ligga på 20:- för en bensinbil år 2007. Vid samma tidpunkt kommer den totala kostnaden per mil ligga på 1,80:- för en elbil. Helt ok när man dessutom accellererar ifrån de flesta bensinbilar. Grymt snygga kan de också bli då de kan ha vilka former som helst. Om jag bodde i en trång mångmiljonstad skulle jag nog kunna tänka mig köra den där äggklockan helt allvarligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Precis som bensinbilar har även elbilar vanliga bildäck och sliter ner asfalten+däcken som skapar miljöfarliga gifter, samt att elbilens batterier ska tas hand om när dessa är slut... - Men som sagt, troligtvis är elbilar ändå mer miljövänliga än bensin, ville bara påpeka att de inte är 100% miljövänliga bara för att det är el. => Nä, säg till när de kommer med en bil som går på saltvatten, vilket 2/3 av jordens yta består av, då hoppar jag gärna på racet! Nåja, tillbaka till ämnet, jag ska inte förstöra din tråd andla B) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Brasilien hörde jag att nästan allt körs på etanol numera?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker inte det var nått fel på designen. Ingen mer som har tröttnat på hur dagens bilar ser ut?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
EDIT: Bör väl tillägga att alla energikällor på jorden (olja, vindkraft, vattenkraft, etc) existerar tack vare solen. Solen är ett gigantiskt fusionskraftverk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu är det väl så att våra kärnkraftverk använder sig av fission och det är därifrån radioaktiviteten kommer ifrån. Däremot solen använder sig av fusion.
Om jag inte fattat allt fel så är fission klyvning av tunga atomkärnor med radioaktivitet som bieffekt medans fusion är ihopslagning av lätta atomkärnor. Vanligtvis använder man vid fusion väte och får vatten som bieffekt. Men lyckas man i framtidigen skapa fusionskraftverk så är nog våran elförsörjning rätt bra säkrad eftersom vätet får man från havet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det jag hoppas på innerligen är att Svergie börjar satsa på elbilar. Jag tror dock inte att det är så bra att en presentation av en teknisk nyhet skrämmer bort folk av att den har en konstig design. Kan fantisera om att anledningen till det är bilproducenter blir skrämda av efterfrågan på miljövänligt och vill klamra sig fast vid bensindriften så länge som möjligt så att övergången blir lönsam.
Alltså det jag försöker tänka mig igenom är vad händer om en eftertraktad miljöbil med vanlig snygg design släpps. Folk kommer köpa nästan bara den sorten. Vad händer med billager, maskiner, verktyg för bensinalternativet som inte längre kan användas. Skrotas? Eller så är det kanske inte så utan 99% av alla produktionskomponenter och verktyg går att använda till miljöalternativen och någon större förlust blir det inte. Vad vet jag. Varför elbil? Elen i sig är inte vad jag vet miljöfarlig utan bara ett blixtsnabbt och enkelt sätt att transportera energi från en punkt till en annan. Ett kolkraftverk som producerar el kan bytas ut till ett renare alternativ och det är inte svårare än att man förbjuder och stänger av generatorn. Däremot om vi börjar bygga ut för etanol så blir det svårt att byta ut mot något annat för att man skaffar sig ett beroende av etanolen i sig. Det är lite olyckligt att samtidigt som etanolen börjar etablera sig så kommer några mycket intressanta nyheter inom batteritekniken. Alltså vi faller tillbaka och lullar på etanol istället för bensin och minskar behovet för elbilen. Några som läste om Altairs nanobatterier. 1 min, 80% laddat batteri. Kapaciteten beräknades vara 3-4 gånger större än konventionella litium-ion batterier. Nanopartiklarna mikroskopiska storlek erbjuder större yta för lagring av energin och större tålighet. Läste ni om elbilen Eclipse EV: http://www.mitsubishi-motors.co.jp/inter/N...04-10/0119.html Som klarar en sträcka av 40 mil på en laddning. Då använder dom inte nanobatterier utan förbättrade magnesium litium-ion batterier. Nanobatteriet vad jag vet ska ha högre kapacitet alltså mer än 40 mil räcker toppen. Nackdel med etanol. Vad jag läst om etanol så importeras denna just nu från Brasilien. Sockerbetor/Sockerrör används för produktion. Övergången från olja till andra alternativ kommer ske snabbt och resurser för att producera etanol kommer inte räcka till. Detta kommer leda till att etanolproducenterna kommer att vilja utvidga odlingsareal. Vad jag vet så saknas det några bra system för certifiering av t.ex sockerrörsplantager i jämförelse med bananplantager. Alltså kommer naturligt mångfald ge vika för detta och därmed ökning av bekämpningsmedel för att mångfald ger bättre skydd mot svamp, sjukdomar och skadeinsekter. Till detta kan man undra hur steg två efter jäsning av etanolen sker. Om nu etanolföretagen spara pengar så gott det går, kan jag tänka mig att man eldar upp skog för att producera koncentrerad etanol. Vilka har egentligen kontroll på detta. Det kommer nog dröja innan man ser ekologiska etanolpumpar på mackarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|