Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Optimering med < noframes >

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-02, 15:30 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Eftersom vår webbshop är uppbyggd i frames så tänkte jag skriva en optimerad text med < noframes >. Tänkte försöka göra texten vettig så att även en person som läser den får ut något av informationen. Men det huvudsakliga syftet är såklart att ge sökmotorerna något att tugga på. Nu undrar jag hur lång en sådan text max bör vara? Den jag precis skrivit är på ca 600 ord. Är det för mycket text för en sida ur ett seo perspektiv? Bör jag korta ner den, eller finns det ingen begränsning för hur mycket text det bör vara i noframes?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 15:48 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
En övre begränsning är förstås hur lång tid det ta för en modemanvändare att ladda sidan, säg att 10 kB text tar 3 sekunder, kan du kosta på att användaren får vänta tre sekunder? Fem sekunder? eller kanske bara en? Men mycket mer än 500 ord tycker jag inte ska behövas för att göra en riktigt bra sida som sökmotorerna gillar.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 16:02 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Ok. Om man anpassar sidan efter modemsurfare så är det nog produktbilderna och inte texten som är det största problemet. Vi har en kundenkät och en så länge har aldrig någon klagat på att sidan tar tid att ladda, så det är nog ett mindre problem om det tillkommer lite text.

När det gäller text i Title och Meta så finns det ju begränsningar för hur mycket man bör stoppa in där. Men som jag förstår det gäller det alltså inte för Noframes? Jag har ett 20 tal ord som jag vill optimera för och ska de förekomma med någorlunda stor frekvens i texten, samtidigt som texten ska vara välskriven och på korrekt svenska, så blir det tyvärr en hel del text.
Oläst 2005-12-02, 16:09 #4
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Aidex@Dec 2 2005, 17:02
Ok. Om man anpassar sidan efter modemsurfare så är det nog produktbilderna och inte texten som är det största problemet. Vi har en kundenkät och en så länge har aldrig någon klagat på att sidan tar tid att ladda, så det är nog ett mindre problem om det tillkommer lite text.

När det gäller text i Title och Meta så finns det ju begränsningar för hur mycket man bör stoppa in där. Men som jag förstår det gäller det alltså inte för Noframes? Jag har ett 20 tal ord som jag vill optimera för och ska de förekomma med någorlunda stor frekvens i texten, samtidigt som texten ska vara välskriven och på korrekt svenska, så blir det tyvärr en hel del text.
20 sökord är alldeles för mycket för en och samma webbsida. Du kan möjligtvis optimeria en hel webbpalts (med olika webbsidor) för 20 sökord, men det kräver mycket stora insatser (beroende på vilka sökord det rör sig om).

Vad är det för sökord du har tänkt dig?
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 19:29 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Webbutiken säljer massageoljor och se.xleksaker för kvinnor, så radar jag upp sökorden här så hamnar väl wn i googles vuxenfileter

Finns det några riktlinjer för hur ofta ett ord ska förekomma i en text? Det får ju inte vara för lite, men inte heller för mycket. Som det är nu så skriver jag bara och låter sökorden dyka upp naturligt i texten. Sedan lägger jag till de viktigaste en eller två gånger extra. Läste i en tråd här på wn att det skulle vara en riktlinje. Men det verkar ju inte precis vetenskapligt... skulle vilja ha % på hur stor frekvensen bör vara
Oläst 2005-12-03, 22:58 #6
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem

Om det finns någon sem "vet" den optimala frekvensen så kommer de inte att tala om det här...

Om det ens finns en optimal frekvens dvs. (har själv sett allt mellan 2 - 25%, som funkar)

Ett bra tips är annars att kolla hur konkurrenterna (alltså de som ligger i top på "dina" sökord) har det med frekvensen av sökord i texten. Det du förmodligen kommer fram till i en sådan undersökning är att kvalitetslänkar in är bra mycket viktigare...

Sedan är det många som anser att nyttjandet av noframes för detta ändamål är lite tvivelaktigt.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 00:14 #7
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Att inlänkar väger mycket tungt vet jag. Tyvärr så kan det bli lite kämpigt med den typen av webbutik som vi har. Det spelar ingen roll hur seriös och snygg vi gör den. Folk är ändå lite misstänksamma. Har flera gånger varit med om att en webbmaster har avböjt ett seriöst länkbyte och sedan handlat i shoppen några timmar senare. Det finns alltså inte många som tycker illa om det vi säljer, utan snarare är alla rädda för vad deras egna besökare ska tycka och tro om de länkar till oss. Det här är ju ett problem som även våra konkurrenter får leva med, så egentligen gör det inte så mycket ur ett seo perspektiv. Det märkliga är ändå att de sidorna som rankar högst helt verkar sakna ”kvalitetslänkar”.

Webbutiken är dessutom bara 4 mån gammal, så vi har inte hunnit få så många ”naturliga” inlänkar, utan de vi har är sådana som jag själv har skaffat oss i olika webbkataloger och liknande. Bortsett från sunet och dmoz känner jag tyvärr inte till några andra kataloger som väger tyngre än andra.

Alltså får jag jobba med det vi har. Dvs försöka optimera sidan för sökmotorerna. Jag är själv inte så duktig på varken html eller php och min webbmaster som hjälper mig vill inte göra om sidan utan frames. Trots detta så har vi väldigt bra placeringar på msn på 4 av 5 viktiga sökord. Ingen annan sökmotor än msn vill däremot ge oss någon vettig placering. Jag hoppas kunna ändra på det med tiden
Oläst 2005-12-04, 09:27 #8
Medlem

Medlem

Om du PM:ar mig vilken sida det gäller så kan jag göra en snabbanalys och komma med några tips om du vill.

Det är så mycket mer att beakta än sökordsdensitet. Dessutom ska man inte nöja sig med att enbart optimera i noframes. Finns säkert en hel massa att göra på sidorna som hör till webshopen med.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017