Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hantering av domänförsäljning till utlandet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-02, 17:15 #1
crona crona är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
crona crona är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Har efter en del diskussioner med en potentiell köpare till ett av mina domännamn kommit fram till ett pris som han accepterat. Det hela rör sig om en .dk-domän och köparen är ett danskt företag.

Köparen vill nu att jag ska skicka över en "orderbekräftelse" på detta som han sedan signerar och skickar tillbaks till mig. Vad jag nu undrar är hur jag ska gå till väga med detta för att inte bli blåst så att säga. Hur ska jag utforma orderbekräftelsen/avtalet? Är det något speciellt man måste tänka på när man säljer så här till utlandet? Jag säljer domänen som privatperson.

Jag har tidigare bara sålt domäner till svenskar och då har det ju lösts med ett vanligt skriftligt avtal som båda signerat och fått vars en kopia av. Men gäller andra regler så här över gränserna?

Jag vill helst inte gå via någon förmedlare såsom sedo eller likn då deras provision skulle äta upp en väldigt stor del av kakan.

Tacksam för er hjälp!
crona är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 07:34 #2
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Avtal är avtal, det svåra är om någon bryter avtalen och denna bor i ett annat land.
Jag kan hjälpa dig med ett avtal om du vill, har en färdiga avtal som jurister skrivit.

Om du vill skriva ihop något själv så är detta viktigaste du bör ha med i avtalet:
1. Vilka är avtalspartners
2. Hur mycket ska betalas
3. När ska pengarna betalas
4. När har den andra parten rätt till domännamnet
5. När ska domännamnet byta ägare
6. Vem står för avgiften för ägarbytet
7. Vad händer vid försenad/utebliven betalning
8. Vilka rättigheter avsäger sig den gamla ägaren
9. Vid tvist, var ska denna lösas och hur

Utöver dessa så finns det ett antal viktiga punkter till som bör finnas med ifall det är ett webbplats som du säljer, alltså inte bara ett domännamn.

Om du är orolig att bli blåst så använd en Escrow-tjänst, exempelvis Escrow.com. Det finns tonvis med inlägg om denna typ av tjänster här på WN, så det är bara att söka om du vill läsa mer.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-03, 21:12 #3
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
En regel som man alltid ska följa är att ingen domän registreras på annan innan betalingen är säkrad.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017