FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har inga sajter med å ä och ö i så kan inte ta fram någon data själv men gissar på att folk här har några sajter med dessa tecken i domänen.
Hur är det i dag med besökarnas vanor med att använda å ä och ö när de skriver in domänen? Någon som har en aning om hur fördelningen ser ut om man har a och o alternativet också i antalet type-ins? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är inte så säker på att de skriver in domännamn överhuvudtaget.
Det är så otroligt många (av mina icke-IT-bekanta) som söker efter hemsidor genom att använda Googles egna sökfält. Ska man besöka Aftonbladet, ja då väljer man att söka efter det och sen klicka sig in på sidan från sökresultaten. Någon annan som delar samma uppfattning om "vanligt folk" som mig? Har inte heller några ÅÄÖ-domäner. Håller mig borta från ord med de bokstäverna ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är jag beredd att hålla med om, har en liknande uppfattning. Men om den uppfattningen är korrekt är alltså det bästa då att ha å ä ö i domänen. Någon som har en annan uppfattning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det handlar väl hur du brandar dig själv och ordet i fråga |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ursäkta väckning av gammal tråd, men då slipper jag skapa en ny.
Har inte direkt hängt med vad som gäller med ÅÄÖ-domäner och nu står jag här med valet. Jag har en domän med båda varianterna, med och utan ÅÄÖ. Hur fungerar det nu för tiden om man väljer att köra med sin ÅÄÖ-domän? Visas domänen likt ÖOB.se automatiskt? Eller måste man göra någon inställning för att slippa en xfn--c.21xxc.se-liknande variant? Kollar man tex i googleresultatet när man söker efter "Öppettider" så fetmarkeras inte oppettider.nu. Googlar man däremot "ÖoB" så fetmarkeras www.öob.se för att visa sin relevans som sökord. Det här anser jag är ganska viktigt! Men åter till min fråga: Jag väljer att köra med min ÅÄÖ-domän. Hur gör jag för att domänen använder och visar dessa bokstäver istället för konstiga tecken? Mvh Magnus |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är upp till webbläsaren. Vet att chrome förut bara visade åäö om man hade chrome på svenska men det är nu ändrat. Har ingen erfarenhet själv av IDN domäner men skulle inte våga köra det på en större kommersiell site.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
De flesta webbläsaren idag som kör med ett Svenskt OS i bakgrunden visar dom som ÅÄÖ, så kör du bara mot svenska marknaden så fungerar ÅÄÖ utan problem att använda som domännamn. Men se till att du har även utan prickar då det fortfarande finns dom som skriver utan
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk också på att IDN inte fungerar för e-post, utan då blir det xn-- adressen som används.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp, som sagt, du borde ha både den vanliga och IDN. Problemen med ÅÄÖ uppstår oftast när man klistrar in länkar på olika ställen, exempelvis Facebook eller i vissa texteditorer. På fb visas Punycode och i texteditorer kan länkarna ibland brytas.
Senast redigerad av fredrick den 2015-03-14 klockan 11:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis, jag skulle nog aldrig köpa ett åäö domän såvida jag inte redan har domän utan prickarna.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|