FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Nu har jag gått i tankarna på att sälja min hemsida. Men, hur kan man värdera den? Kan någon ge en fingervisning till ett pris?? - Sökmotoroptimerad - Ja - Besöksstatistik - ca 5,500 Sidvisningar/mån - ca 1750 Unika besökare/mån - Relevant trafik (Besökare som konverterar) - 7-10% - Aktuella annonsintäkter - ca 2,000kr/mån affiliate - Välkänd sajt (används av många som startsida, eller mycket "direkt trafik") -Nej - Bra och mycket innehåll - Ja - Attraktivt domännamn - Ja (http://luftgevär.com) Jag har letat i forumet men vill gärna ha en specifik tråd för min sida, då alla självklart är olika, jag har heller inte någon erfarenhet av att sälja hemsidor. Tack på förhand!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du inte helt har bestämt dig för att sälja så ligger den i fel tråd. Fundera om den kanske passar bättre i trådarna för Feedback, allmänt eller övrigt.
Till värderingen: Hur gammal är sajten? Hur ser inkomsterna och statistiken ut 12 månader bakåt? Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Man kan värdera på många sätt, det är en hel vetenskap. Men jag brukar tänka såhär: du får tänka dig att den som köper ditt företag skall kunna få avkastning på sin investering på några års sikt. Så om ditt företag har en vinst på säg 100.000 så kanske ett rimligt värde är 300.000.
Om man som i ditt fall har en total inkomst på ca 24.000 kr per år så kan du räkna såhär: (24.000 - fasta kostnader - kostnader för arbete / drift) * 3. Det blir tyvärr inte så mycket pengar i slutändan. Om det dock är en köpare som har direkt intresse i branschen (kanske har en webbutik som säljer luftgevär) så blir priset såklart ett annat, då kan ju denna köpare få en högre avkastning på köpet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|