Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Databasserver och Webbserver på samma VPS?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-16, 09:09 #1
MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2011
MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2011
Standard Databasserver och Webbserver på samma VPS?

Jag skulle uppskatta tips och råd kring setup och val av VPS.

Vi kommer lansera en ny webbtjänst i januari som bl a kommer innebära att vi kommer att ha ett stort antal registrerade medlemmar med klientmedelskonton. Dvs vårt behov av säkerhet och tillgänglighet är hög.

Redan idag har vi en VPS hos en svensk host som det kör en SQL-server på och vi kommer att använda denna databas även för den kommande webbtjänsten. Men frågan är hur/var vi ska hosta vår webbserver (IIS - det är utvecklat i asp.net). Är det rekommenderat att hosta både databasserver och webbserver på samma VPS?

Jag kan själv inte så mycket kring detta, men har hört genom åren att man bör separera databasserver och webbserver, men har aldrig riktigt fått klart för mig vad orsakerna är till att den rekommendationen ges. Är det pga säkerhetsskäl? Frågan är om dessa rekommendationer fortfarande gäller - och om de även gäller när man har VPS hosting?

Vår kommande webbtjänst kommer att vara helt databasdriven så om databasen inte är tillgänglig så spelar det heller ingen roll om IIS´en är uppe eftersom webbtjänsten ändå inte kan fungera utan databasen.
MiniAnton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017