Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lite frågor om PayPal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-03, 09:22 #1
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Flitig postare

Standard Lite frågor om PayPal

Jag har en hemsida som står och faller med någon form av betallösning. För svenska kunder kan bankgirot fungera initialt.

Jag har tittat på PayPal, och som jag fattar det tar dom kort från hela världen. Tidigare, när jag tittade på olika betallösningar från olika företag var det olika priser om kortet bodde i Sverige, i Europa eller i Asien eller USA...

Jag har Swedbank och undrar om PayPal betalar in pengar till mig, eller hur går det till?

Jag är rätt säker på att PayPal är fullt kompetent att fixa detta... Men min fråga är snarare om det är någon här som använder PayPal och då eventuella problem som kommit fram under resans gång?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-03, 12:13 #2
Bladets avatar
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
Bladets avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag har använt Paypal som alterniv betalning i över 10 år utan problem. Är uppe i några tusen transaktioner och ca 100 000:-/år. De få gånger kunder klagat/ångrat sig så går det enkelt att skicka tilllbaka pengarna.

Du får pengarna till ett konto hos paypal som du sen kan överföra till Swedbank. Jag för över till mitt bankgiro hos swedbank. Det har aldrig strulat.

Men det finns ju en hel del skräckhistorier där Paypal fryst konton...
Bladet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-03, 14:20 #3
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Flitig postare

Paypal är ett stort svart hål som du som ehandlare har väldigt lite kontroll över. Användare skickas dit och om du har tur så kommer dom tillbaka till din site. Detta gör de svårt att avgöra varför en kund valde att hoppa av under ett köp.

Jag skulle kollat på andra alternativ. Själv gick jag över från Paypal och Payson till Stripe när dom släppte sin tjänst till svenska kunder. Stripe är väldigt lätt-implementerat (runt 10 min) med väldigt bra dokumentation och snabb kundservice (tillskillnad från Paypal).
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-03, 15:58 #4
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Alternativ kan du kolla på Mondido - https://www.mondido.com/ som är svensk tjänst som motsvarar Payson, Stripe och Paypal. Har inte hunnit testa själv men ligger i pipen.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-03, 16:31 #5
Flitig postare

Flitig postare

Tack för era förslag.
Jag tänker att man kan använda flera tjänster och inte låsa sig till en...(??)
Som svensk skulle jag verkligen uppskatta om man bara kunde använda BankGirot... Jag menar, varför krångla till det!?

Stripe verkar intressant. Jag ska läsa på lite om det.

Sen undrar jag, har dessa företag funktion för kvitto och moms och sånt?
Jag har handlat av Thomann, (musik, instrument) från Tyskland. Det var vanligt kreditkort, men utan moms.

Samma med ett obskyrt företag i Polen som hittills är min enda erfarenhet med PayPal. Där kunde jag också köpa utan moms.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-04, 16:34 #6
Flitig postare

Flitig postare

Stripe öppnade bara för några minuter sedan upp för den svenska marknaden, så de är bara å registrera sig. https://twitter.com/stripe/status/529653758901248000
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-05, 08:44 #7
Webbskribent Webbskribent är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2014
Webbskribent Webbskribent är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2014
Hejsan,
Ja, i grund och botten så erbjuder PayPal 3 stora fördelar för den som vill sälja online:
1. PayPal är välkänt som en av världens främsta betalningslösningar online med stor säkerhet vilket är bra rent psykologiskt då folk helt enkelt inte är rädda för att betala online med PayPal vilket kan öka försäljningen.
2. Folk kan betala med PayPal oavsett om de har ett PayPal konto eller inte. De som redan har ett konto betalar från detta medan de som inte har det fortfarande kan betala med kreditkort, PayPal stöttar de flesta av de stora kreditkorten såsom VISA och MasterCard.
3. Du kan använda denna lösning internationellt, om du har kunder utanför Sverige så kommer de att betala till samma konto som dina svenska kunder. Du behöver alltså inte skapa ett separat konto för utländska kunder.

Ja, du kan ta ut pengarna från ditt PayPal konto till ditt svenska bankkonto, men vanligtvis så tar de ut en avgift för varje uttagstillfälle om du inte tar ut ett specifikt belopp som är utan avgift.
Du bör även betänka att varje gång en utländsk kund betalar till ditt PayPal konto så kommer du att betala 0.5% i commission, det här betyder att du i praktiken betalar extra när en svensk kund betalar men att det blir ännu mer när en kund från ett annat land betalar.

Hoppas att detta var till någon hjälp,

Rebecca
Webbskribent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017