Hej allihopa! Jag ska snart få min första utbetalning av Google Adsense och tänkte därför registrera mig för F-skatt. Har aldrig gjort det förut och undrar vad man har för skyldigheter? Jag undrar framförallt vad man behöver lämna in till Skatteverket när man driver företaget.
Verksamheten i fråga är en blogg, där den enda inkomsten kommer från Google Adsense. Jag har läst runt i Skatteverket och Verksamt.se och kommit fram till att jag behöver lämna in följande:
- Preliminär Inkomstdeklaration - Lämnas in i samband med Skatteregistreringen. Avgör hur mycket jag betalar in till Skatteverket varje månad.
- Inbetalning av Preliminär Inkomstdeklaration - Jag kommer få ett inbetalningskort och ett slutskattebesked, utifrån dem gör jag betalning till Skatteverket varje månad.
- Periodisk Sammanställning
Här redovisar jag mina inkomster från Google Adsense.
- Momsdeklaration
Här behöver jag endast fylla i ruta 39 (samma belopp som Periodisk Sammanställning)
- Inbetalning av Moms
Betalas in varje månad/kvartal/år. Men eftersom Adsense räknas som momsfri försäljning av tjänst behöver jag inte betala in något.
- Inkomstdeklaration
Lämnas in senast 5 månader efter räkenskapsårets slut. Kommer sedan få betala eller få utbetalad pengar beroende på resultatet och den preliminära inbetalningen.
Hade varit snäll om någon kunde kolla om jag har glömt något eller förstått något fel. Är detta allt jag behöver lämna till Skatteverket?