FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har pratat med Nordic Logistics, boxday.se, etc. och dom erbjuder ju alla billigare priser än med postens standardavtal. Nån som har nått annat tips? Finns ju Bring.se också? Vilka är bäst billigast? Och vilka har brevtjänster till samma eller bättre priser än posten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Boxday.se ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Schenker är väl billigast?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hmm, pratar vi om äpplen och päron här eller bara om en frukt?
Vad jag vet är det bara Lessmore som har ett ramavtal med Posten som är ganska dåligt. Boxday vet jag inte vad det är och Nordic Logistics har jag inte fått Posten-priser från. Posten har en uttalad strategi att inte jobba med ram- eller gruppavtal men de kanske har via dem här. Oavsett vet jag inte deras priser så det är omöjligt att säga vad som är billigare utan att du säger vad du fått först. Sen spelar det in vad du ska skicka, vad är faktiskt vikt och vad är volymvikten. Vad är kraven på ledtid, vad är kraven på spårbarhet. Vad är varuvärdet och vad är bedrägeririsken? Det billigaste sättet att skicka spårbart om man ligger över 2 kilo fraktdragande vikt och ej har någon volym att förhandla med är DHL Servicepoint via ett ramavtal som Pluskontot exempelvis. Behöver man inte spårbarhet och ligger under 1 kilo så är varubrev billigast, men det beror också på om breven är skrymmande eller ej eftersom skrymme nu schablontaxeras i styckpriserna på varubrev. Så det blir lite som att svara på frågan "vilken frukt är godast tycker jag?" och jag vet inte riktigt vad du tycker om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
centiro har väl nån tjänst för frakthantering som planerar efter bästa alternativ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad är det för vikt och mått?
Hur mycket kommer du skicka? (pratar vi enstaka försändelser eller är större volym) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vill vecka tråden med en liknande fråga:
Jag söker den billigatse tjänsten som passar mig, mina produkter och även mina kunder ![]() Snitt order per dag: 5 Snitt vikt per order: 250g Snitt pris per order: 300 kr Snytt skrymmande : 30% dvs tjockare än 3cm Vilket allternativ blir det bästa för mig? just nu skickar vi allt med posten men nu känns det som att frakten blir lite dyrare än det man har räknat med, vi erbjuder tom fri frakt för tillfället. Min bild av lösningen är att man har tillgång till ett onlinesystem för att skriva ut adressen där man matar in även vikten på paketet och får ett pris som faktureras i efterhand, men, tjänsten behöver inte alls fylla alla mina krav så länge det blir lönsamt/are för för mig ![]() Tipsa gärna. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Då faktureras du i efterhand och kan skapa fraktetiketterna i Pacsoft Online utan extra kostnad. Köp tex en zebra gk420d och mata på bara ![]() Det går dessutom att scripta mot Pacsoft Online med exempelvis Tampermonkey om du har något externt system. Då skapar du fraktetiketter och skriver ut dem på några sekunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
@DavidEW , Tack för tipset, har skickat ett intresseanmälan till posten och ska se hur det blir.
Tack återigen. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Använder dagligen Posten i företaget, mest för pall, men ibland även för paket/kartonger. De har ett bra bokningssystem, men i ärlighetens namn tror jag ta mig fan de har fotbolls-VM med paketen, för så mycket reklamationer man fått göra. Aldrig behövt reklamera med Schenker/DHL.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|